- (Обновлено: ) Анна Себова
Не будемо ходити довкола: ви вирішили створити сайт, що робити у першу чергу?
1. Вибрати назву сайту.
2. Визначити й описати його призначення (він же вид сайту, сайт-візитка, інформаційний сайт, інтернет-магазин, каталог, блог, форум). Зазвичай із цим пунктом людина, яка готова замовити сайт, вже визначилася.
3. Структура сайту.
Як мінімум, шапка, контент, футер, далі 1 і більше сайдбарів (бічні області, в яких зазвичай розташовується меню, блоки типу «останні коментарі / відгуки / новини», блоки «підписка», «пошук» і т.д.).
Також може бути кілька футерів і шапок. Ось на цьому етапі зазвичай потрібна допомога фахівців. Можна, звичайно, пуститися у світ фантазії з дизайнером і «забабахати» шапку на весь перший екран, із красивими картинками, слайдшоу та навіть відео… І програміст (и) втілять у життя цей ваш каприз… А потім підключаться юзабілітісти та скажуть все «знести» .
Також, продумуючи структуру сайту, потрібно визначитися, буде сайт статичним, гумовим або адаптивним (адаптуватися під різні пристрої).
4. Дизайн.
До дизайнера прихопіть нотатки з попереднього пункту. А краще навіть не нотатки, а сформовані прототипи. Про програми, за допомогою яких можна створити прототип, можна почитати тут.
Зі стилем дизайну можна визначитися самому, а можна попросити дизайнера зробити кілька варіантів однієї сторінки (зазвичай це головна сторінка сайту). Після цього вибрати той, що найбільше підходить і далі додавати певні елементи, відповідно до структури та ваших побажань (модальні вікна, каруселі, слайдери, банери, форми, поведінка посилань, елементів навігації і т.д.).
У процесі створення дизайну або коли ви вже маєте на руках макети 1-2 сторінок, можна показати їх програмісту, щоб він міг, за необхідності, задати питання дизайнеру, особливо коли справа стосується динамічних елементів. Далі готові макети можна передавати верстальщику.
Ось тепер, власне, час складати ТЗ, використовуючи всю інформацію та напрацювання за описаними вище пунктами.
З ним ми йдемо до програміста й описуємо всі етапи розробки сайту, терміни їх реалізації та вартість – це і буде ТЗ.
Структура ТЗ може бути наступною:
(«може бути», оскільки це не правила складання ТЗ, а рекомендації, значить, залежно від ситуації можуть бути додаткові пункти, а деяких може не бути)
1. Загальна інформація про сайт. Відповідно до обраного імені ми вибираємо доменне ім’я. Описуємо у вільній формі призначення сайту.
2. Купівля та налаштування хостингу. Варто відзначити, що часто хостингові компанії пропонують у подарунок доменні імена та можливість придбати у них платні CMS на вигідних умовах. Або у них доступна установка більшості безкоштовних CMS з простою установкою, оновленням, системою резервного копіювання і т.д. Тому іноді є сенс зайнятися покупкою хостингу на перших порах розробки сайту.
Ще можливий варіант, коли сайт на час розробки знаходиться на тестовому сервері, що належить компанії, яка займається розробкою вашого сайту, а на хостинг переноситься, коли вже повністю або частково готовий. Це обговорюється на етапі написання ТЗ.
3. Список термінів, які використовуються під час розробки сайту. Для взаєморозуміння, щоб не називати потім елементи дизайну «штучками» 🙂
4. Описуємо структуру сайту. В даному пункті перераховуються та розписуються розділи та підрозділи сайту, статичні та динамічні сторінки, навігація сайтом.
5. Верстка. Найкраще, коли версткою дизайну займається верстальщик, якому пишуть своє ТЗ (ТЗ на верстку). А потім, коли верстка готова, програмісту передають макет із елементами дизайну та зверстані сторінки.
6. Функціональні характеристики сайту. Визначаємося разом із програмістом, яку CMS використовуємо, або її розробляє програміст (група програмістів). Можливо, для ваших потреб вистачить і html + css + javascript. Описуємо докладно, який функціонал повинен бути на сайті, згідно з призначенням та структурою сайту. Це можуть бути як звичайні форми та фільтри, посторінкова навігація, так і більш серйозні інструменти й функціонал, на зразок системи резервного копіювання, модуля масового завантаження файлів, якщо на сайті, наприклад, передбачена фотогалерея.
Також у цьому розділі необхідно описати кількість користувачів і розмежування їх прав, якщо це необхідно для вашого виду сайту, описати, чи буде сайт багатомовним, і, якщо так, то які мовні версії він буде підтримувати. Тобто в даному пункті розписується вся основна робота програміста.
Ще варто відзначити, що краще не придумувати нічого «понад» той дизайн, який у вас уже розроблений.
7. Опис сторінок сайту, всіх елементів, які на них повинні бути, їх поведінку. Описують зазвичай усі типи сторінок. Тобто якщо у вас сайт-каталог, то описати необхідно головну сторінку, сторінку розділу каталогу, сторінку картки товару, а також інформаційні сторінки: умови доставки, оплати, контакти і т.д. Чим докладніше, тим краще, і бажано зі скріншотами та посиланнями на інші ресурси, де ви подібне бачили.
8. Наповнення сайту: тексти, статті, фотографії в хорошій якості (чим вища якість, тим краще). Теж важливий момент. Неякісні фото, так само, як і наповнення сайту, погано зверстані статті, можуть викликати неприємне враження у ваших майбутніх відвідувачів. Притому, що движок може бути ідеальним і хостинг швидким.
Але, взагалі, це опційний пункт ТЗ, тобто його може і не бути в разі, якщо наповнювати сайт ви плануєте надалі самі. Тоді необхідно подбати про те, щоб було зручно наповнювати сайт – обговорити встановлення та налаштування візуального редактора.
9. Тестуваннята перевірка сайту на відповідність ТЗ замовником. На даний пункт виділяється певний час, зазвичай кілька днів, за які замовник може вивчити систему: відповідність і наявність усіх інструментів, їх роботу.
Повідомте про можливі невідповідності. Після цього програмістом вносяться правки, якщо були виявлені невідповідності.
10. Перенесення сайту на хостинг.
Трапляється, що після перенесення на хостинг, коли клієнт більш щільно починає працювати з сайтом, він знаходить якісь недоробки або якісь інструменти можуть виявитися неробочими/незручними. У такому випадку в ТЗ необхідно обумовити можливість підтримки сайту системою-розробником. Потрібно чітко описати, які види доробок входять у цю підтримку, які ні. Наприклад, встановлення/налаштування додаткового функціоналу, природно, буде оплачуваним. Якщо ж це дійсно помилка програміста та якийсь функціонал не працює або працює некоректно, такого виду доопрацювання можуть виконуватися програмістом без додаткової плати.
Приблизно так виглядає основний набір розділів ТЗ на створення сайту.
Складання ТЗ на розробку сайту – не швидке і досить трудомістке завдання, але від того, наскільки докладним буде ТЗ і як серйозно ви підійдете до його складання, залежить результат.
Еще по теме:
- Дзеркала сайту і об’єднання доменів
- 301, 302 або 404? Що застосовувати і в яких випадках?
- Структура комерційного сайту та SEO
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.