9 помилок під час розробки сайту, які заважають просуванню

Опубліковано: 10.12.2015 |
Автор: Олександр Явтушенко |

На тему статті наштовхнули кілька Skype-консультацій, під час яких між нашою компанією, клієнтом і програмістами обговорювалися схожі помилки, допущені при розробці. Ситуація скрізь приблизно однакова – планується запуск нового сайту. Він вже на 80% зроблений. Вирішили підключати SEO-фахівців, і тут виявляється, що потрібно багато чого переробляти. Ситуація, звичайно, краще, ніж коли сайт зданий і правити все потрібно вже на робочому проекті «наживо», але все одно такі помилки виливаються в витрату часу й коштів замовника. 

 

У більшості випадків ключові моменти при такому підході упускаються, а при обговоренні звучать фрази: 

– «Ми можемо реалізувати вимогу оптимізатора, але це буде коштувати, як половина сайту».
– «Розставте пріоритети, без чого можна обійтися» тощо. 

 

Сьогодні хочу розповісти про найбільш типові помилки при розробці сайтів, з якими ми зіштовхуємося останнім часом, і чим вони загрожують вашому сайту. 

1. Структура сайту спланована без урахування семантичного ядра 

Якщо пошуковий трафік буде для вас основним, базовий збір семантики потрібно виконати з самого початку. На цьому етапі вам не потрібно детально опрацьовувати всі товарні картки, підбирати всі запити під посадкові сторінки, підкатегорії, уточнюючі сторінки (теги). Мета збору семантики на цьому етапі – отримати структуру сайту, яка потім може розширюватися, але вже не буде змінюватися кардинально. Це дозволить визначитися з основними типами посадкових сторінок, тим, як вони будуть брати участь у структурі і навігації по сайту. 

 

Чим загрожує: 

 

Якщо не зробити цього, при старті просування може виявитися, що потрібно змінювати меню і структуру сайту, шукати, куди поставити блок внутрішніх посилань. Всі ці моменти не тільки часо-трудо- місткі, але і негативно відбиваються на зручності і дизайні сайту. 

 

Як уникнути: 

 

  • Проведіть базовий збір семантики, який дозволить відразу скорегувати структуру сайту. 
  • Оцініть розмір навігаційних блоків, вирішіть, чи потрібні додаткові сторінки, і як краще вписати посилання на них в дизайн. 

 

Це дозволить готувати ТЗ з урахуванням семантичного ядра і уникнути подальшого «допилювання». 

2. Немає можливості оптимізувати всі типи посадкових сторінок 

Така ситуація може виникнути, наприклад, при реалізації навігації через фільтри. Безперечно, це зручний, корисний і потрібний функціонал. Але з його використанням без доопрацювань можуть виникнути складнощі. 

 

Оптимізатору потрібна постійна посадкова сторінка під запит. На цій сторінці повинна бути можливість працювати з різними областями: заголовки, метадані, текстовий блок, назва сторінки (URL), нерідко задіюються і інші області сторінки. 

 

Посадкові сторінки, на відміну від інших таких, що генеруються фільтром, повинні бути доступні до індексації. Вже неодноразово зіштовхувалися з ситуацією, коли ці вимоги не були передбачені. 

 

Чим загрожує: 

 

Для просування потрібні доопрацювання, щоб «випилювати» з фільтрів потрібні сторінки. Завдання не з простих, і коштувати така помилка на старті буде недешево. 

 

Як уникнути: 

 

  • У ТЗ вкажіть всі типи посадкових сторінок, які ви плануєте використовувати. 
  • Підготуйте список полів, які повинні бути доступні для редагування. 

 

Визначити типи посадкових сторінок SEO-фахівець може після базового збору семантики. 

3. Посадкові сторінки «вирвані» зі структури й навігації по сайту 

Інший різновид проблеми з використанням навігації через фільтри – коли посадкові сторінки створені, але не беруть участі в основній навігації сайту. Користувач в цьому випадку може потрапити на просувну сторінку через органічний пошук. Але далі, працюючи з сайтом, він використовує лише сторінки сортування або фільтрів, через які на посадкові сторінки не потрапляє. 

 

Чим загрожує: 

 

Користувач, перебуваючи на сайті, не потрапляє або потрапляє рідше на просувні сторінки. Погіршуються поведінкові чинники, страждає перелінковка. Все це заважає просуванню основних посадкових сторінок. 

 

Як уникнути: 

 

Користувач, працюючи з сайтом, повинен переходити на посадкові сторінки, якщо вони створені під критерії, обрані ним в системі фільтрів. Наприклад, якщо ви просуваєте запит «телевізор самсунг 40 дюймів», і під нього створена сторінка, то вказавши в системі фільтрів критерії пошуку «samsung» і «40 дюймів», користувач повинен потрапляти на сторінку, що просувається. Також на просувні сторінки повинні вести внутрішні посилання. 

 

Як саме цього досягти – потрібно дивитися в кожному випадку окремо. Тому, якщо така проблема може виникнути, консультація з оптимізатором обов'язкова. 

4. Службові сторінки доступні для індексації 

Сортування товарів, фільтри можуть генерувати тисячі безкорисних сміттєвих сторінок. Розробники часто просто закривають такі сторінки в robots.txt, не особливо аналізуючи, чи всі непотрібні сторінки закриті. Сам по собі такий спосіб неоптимальний. Google розцінює директиви як рекомендації, і може їх не враховувати, включаючи в індекс сторінки. 
google_imgЧим загрожує: 

 

Велика кількість сміттєвих сторінок в індексі загрожує поганою індексацією просувних сторінок, наявністю на сайті дублів. Це може погіршувати загальну оцінку якості сайту. 

 

Як уникнути: 

 

Оптимальний варіант – зробити так, щоб CMS не генерувала сесійних змінних. 

 

Допомогти може також: 

 

– використання канонічних адрес; 
– закриття непотрібних сторінок в robots.txt; 
– використання метатега noindex. 

 

Залежно від особливостей CMS, можуть бути різні нюанси, які потрібно врахувати при підготовці ТЗ. 

5. Помилки при формуванні URL сторінки 

Використання ЛЗУ (зрозумілих людині URL), продумана структура, невелика вкладеність сторінок – плюси до зручності сайту і його просуванню. Помилки тут зазвичай не критичні і не ставлять хрест на просуванні. Тому іноді розробники не приділяють цим моментам уваги. У структуру URL нерідко закладаються безкорисні проміжні підрозділи. Наприклад, «shop / catalog / тип-товару». 

 

Перші два розділи можна об'єднати або навіть відмовитися від загальної сторінки каталогу, якщо вона не потрібна користувачам. 

 

Чим загрожує: 

 

Може погіршуватися індексація сайту. SEO-фахівець позбавляється можливості оптимізувати URL, використовуючи ЧПУ. 

 

Як уникнути: 

 

Після базового збору семантики вже можна визначитися зі структурою сайту і вказати її в ТЗ. Також в ТЗ потрібно включити вимоги щодо реалізації ЛЗУ. 

6. Відсутність або некоректне налаштування автозаповнення заголовків і метаданих 

Для великих проектів ручне прописування всіх метаданих дуже трудомістке, та й не завжди можливе. Тому необхідно передбачити автоматичне заповнення заголовків і метаданих, які відповідатимуть вимогам ПС. 

 

Чим загрожує: 

 

– Дублювання заголовків і метаданих в рамках сайту; 
– Велике число малоінформативних або нерелевантних заголовків. 

 

Все це може впливати на погіршення оцінки якості сайту пошуковими алгоритмами, призвести до втрати трафіку за НЧ-запитами. 

 

Як уникнути: 

 

Потрібно не просто передбачити створення унікальних даних для кожної сторінки, але і створити можливість задавати свої шаблони для різних типів сторінок, товарів. Це дозволить більш гнучко налаштовувати шаблони і підлаштовувати їх під просувні запити. 

 

Інструкції з налаштування автозаповнення метаданих і заголовків потрібно також включити в ТЗ на розробку сайту. 

7. Не всі потрібні елементи є на сторінці 

Думки юзабіліста і оптимізатора про те, що повинно бути на різних типах сторінок, не завжди на 100% збігаються. Це призводить до того, що вже після створення проекту його потрібно доопрацьовувати. 

 

Чим загрожує: 

 

– Зайві витрати на зміни сайту; 
– Доопрацювання не завжди гармонійно вписуються в дизайн сайту.

 

 
Як уникнути: 

 

Попросити оптимізатора оцінити макети до їх відтворення та впровадження. Якщо є суперечливі моменти, вирішити їх ще на цьому етапі. 

8. Одна і та ж підкатегорія або товар доступні за різними адресами 

Наприклад, на сайті є можливість вибрати товари за типом (холодильники, телевізори, пилососи) і за брендом (Samsung, Toshibа, LG). У результаті один і той же набір товарів може бути доступний за двома адресами. Приклад: 

 

magazin.ru/televizory/samsung/diagonal-40/ 
magazin.ru/samsung/televizory/diagonal-40/ 

 

Чим загрожує: 

 

На сайті утворюються дублі, які можуть заважати просуванню та погіршувати індексацію проекту. 

 

Як уникнути: 

 

Вибрати пріоритетний критерій (наприклад, тип товару або бренд) і налаштувати переадресацію. Користувачеві не принципово, шукає він «самсунг телевізор» чи «телевізор самсунг», і на таку зміну в URL він навряд чи зверне увагу. А сайт позбавиться зайвих сторінок-дублів. 

 

Можливі «вилки», коли однаковий контент може бути доступний за різними адресами, потрібно передбачити при розробці. У ТЗ вкажіть, у яких випадках і куди повинна бути налаштована переадресація. 

9. Не враховані базові технічні вимоги 

У більшості CMS передбачені основні SEO-налаштування. Досвідчені розробники вже знайомі з вимогами пошукових систем і помилок допускають набагато менше. Наприклад, класику жанру, коли сайт не індексується, бо його забули відкрити в robots.txt, ми не зустрічали вже більше року. Тим не менш, дрібні огріхи зустрічаються регулярно. 

 

Чим загрожує: 

 

Залежно від типу помилок, проблеми можуть бути різні. Це попадання в індекс дублів або непотрібних сторінок, проблеми з індексацією, швидкістю завантаження і т. д. 

 

Зазвичай для виправлення не потрібні серйозні доопрацювання, але, тим не менш, це знову час і кошти, які можна було не витрачати. 

 

Як уникнути: 

 

Рекомендуємо включати в ТЗ базові SEO-вимоги. Зробити це ви можете самостійно, орієнтуючись на наш чек-лист, або попросити зробити це SEO-спеціаліста. 

 

Висновок з перерахованих вище проблем очевидний: залучати SEO-фахівця краще ще на стадії розробки макетів. Це дозволить уникнути помилок і витрати ресурсів на їхнє виправлення. 

 

Оригінал статті – http://siteclinic.ru/blog/technical-aspects/9-oshibok-pri-razrabotke/