Просів пошуковий трафік? Як знайти причину самостійно – покрокова інструкція

Опубліковано: 22.01.2015 |
Автор: Олена Камська |
Рубріка: Аналітика

У цій статті я розповім, як знайти причини зниження трафіку й встановити діагноз своєму сайту самостійно. Якщо на сайті встановлена Яндекс.Метрика або GoogleAnalytics, зробити це майже не складно.

 

Яндекс або Google? Різко чи поступово?

Для початку потрібно визначити:

  • З якої пошукової системи зменшилася відвідуваність. Алгоритми Яндексу та Google відрізняються, і причини зниження трафіку також можуть відрізнятися;
  • Як це сталося – різко або поступово. Різка динаміка зниження трафіку вказує на одні проблеми, поступова – на інші.

 

Швидкий перехід:

Якщо різко просів трафік з усіх пошуковиків
Різко просів трафік з Яндекса
Різко просів трафік із Google
Поступове зниження відвідуваності з Яндексу або Google

Якщо різко просів трафік з усіх пошуковиків

 

Динаміка просідання при цьому виглядає приблизно так:

 

prosiv_trafic_1 У 90% таких випадків причина падіння трафіку полягає в проблемах із доступністю сайту, і з точки зору діагностики – це найпростіший випадок.

 

Що в такому разі потрібно перевірити:

 

1) Як сайт відображається у видачі

 

Якщо сайт не має збереженої копії та/або замість нормального сніпета показується нісенітниця, це означає, що на момент переіндексації він був недоступний:

 

prosiv_trafic_2 Якщо зараз з доступністю вашого сайту все гаразд, спробуйте з'ясувати причину даунтайму та зробити так, щоб це більше не повторювалося.
А трапляється й так, що в сайту "злітають" заголовки (наприклад, після оновлення CMS). Цього можете не помітити ви та клієнти, але тільки не пошуковий бот:

 

prosiv_trafic_3Бажано перевірити сніпети за 10-15 запитами мінімум, щоб точно переконатися, що проблема не в них.

 

2) Відповідь серверу

 

Усі сторінки повинні віддавати відповідь "200 OK". Якщо сервер видає будь-яку іншу відповідь, пошуковики можуть викинути сторінки з індексу або відранжувати їх без урахування внутрішніх факторів. Якщо у видачі замість title сторінки виводиться код помилки (400 BadRequest, 403 Forbidden, 502 BadGateway і т.д.), проблема точно в цьому, і потрібно відразу звертатися до адміна.

 

prosiv_trafic_4Для перевірки відповіді сервера в інтернеті є безліч програм і сервісів; я користуюся Mainspy.ru.

 

3) Налаштування Robots.txt і SiteMap.xml (особливо, якщо ви нещодавно змінювали дизайн або CMS)

 

Ми вже не раз стикалися з ситуаціями, коли за оновлення дизайну вебмайстри забували відкрити сайт до індексації або видалити непотрібне дзеркало з директиви HOST.

 

4) Якщо в сайту масово змінювалися URL сторінок (наприклад, при зміні CMS), перевірте налаштування редиректів.

 

Якщо старі адреси сторінок видають не 301 і не 404, причина може бути в них.

 

5) Якщо різко впала відвідуваність тільки з пошукових систем, а з переходами з реклами та прямими візитами все гаразд, рекомендую перевірити серверні лог-файли. Можливо, адміністратор через недосвідченість або в нападі ddos-параної випадково заборонив доступ до сервера всім пошуковим роботам. У такому випадку потрібно терміново писати адміністратору або міняти хостинг. Якщо ви не можете перевірити лог-файли самостійно, пишіть нам, ми допоможемо.

 

6) Трафік з інших джерел

 

Якщо ви бачите просідання відвідуваності з усіх джерел одночасно (не тільки з пошуковиків, але й з соціальних мереж, реклами й т.д.), на всяк випадок перевірте, чи правильно встановлений лічильник. Іноді загальний "провал" трафіку пояснюється саме цим:

 

prosiv_trafic_5

 

Різко просів трафік з Яндекса

Різке зниження відвідуваності з Яндекса зазвичай є симптомом накладення санкцій, рідше – зміни алгоритму. Що потрібно робити, якщо у вас з'явився такий симптом:

1) Переконайтеся, що трафік просів саме з Яндекса (а з іншими джерелами все добре):

 

prosiv_trafic_62) Дізнайтеся, чи не оновився в Яндекса пошуковий алгоритм.

 

Дізнатися про це можна з таких джерел:

 

Якщо дата зниження відвідуваності збігається з датою оновлення алгоритму – причину ви знайшли.

 

Примітка: ви можете скористатися інструментом «Аналіз трафіку» від SEOlib, щоб порівняти зміни пошукового трафіку з хронологією змін алгоритмів пошукових систем. Цей аналіз дає можливість перевірити, чи не потрапив ваш сайт під фільтр.

 

3) Перевірте сайт на санкції

 

На моєму сайті є інструкція з визначення фільтрів Яндекса, яка допоможе вам самостійно встановити діагноз.

Якщо тІЦ сайту знизився до 0 – ви потрапили під АГС.
Якщо у вас інформаційний ресурс, є імовірність песимізації за відсутність додаткової цінності контенту.
Якщо ви захопилися внутрішньою оптимізацією, сайт міг потрапити під фільтр "Ти спамний".

Можна також надіслати листа в техпідтримку Яндекса й запитати, чи не накладені на сайт які-небудь санкції, це допоможе з’ясувати причину. Якщо ви отримаєте відповідь, що з сайтом усе гаразд і він ранжується відповідно до алгоритму, це не виключає імовірність песимізації, а тільки говорить, що вручну (модератором, асесором) фільтри не накладалися. Тим не менш, сайт міг потрапити під алгоритмічний фільтр.

 

Якщо ви вважаєте, що потрапили під фільтр Яндекса, але не можете самостійно визначити тип санкцій, звертайтеся до нас.

 

Різко просів трафік із Google

1) Переконайтеся, що відвідуваність зменшилася саме з Google:

 

prosiv_trafic_72) Подивіться, чи не з'явилося в GoogleWebmasterTools повідомлення про ручні санкції:

 

GWT -> Пошуковий трафік -> Заходи, ужиті вручну:

 

prosiv_trafic_8Якщо є повідомлення про ручні заходи за посилання або пошуковий спам на сайті, у цьому може й бути причина зниження відвідуваності.

 

3) Перевірте, чи не співпадає дата просадки трафіку з оновленням Penguin, Panda та іншими алгоритмами Google.

 

Де можна подивитися:

 

Якщо на сайті встановлено GoogleAnalytics, можна визначити накладення автоматичного фільтру за допомогою інструменту PanguinTool.

 

Якщо жоден з варіантів не підходить, надішліть нам заявку, і ми допоможемо встановити діагноз.

 

Поступове зниження відвідуваності з Яндексу або Google?

Трапляється, що трафік знижується не різко, а поступово. Головна складність у такому випадку полягає в тому, що проблему помічають далеко не відразу, і від моменту початку "захворювання" до встановлення діагнозу спливає багато часу (іноді 7-8 місяців). Але навіть у такому випадку причину знайти можна, якщо знати, де шукати.

Стратегії пошуку причин поступової просадки трафіку в Яндексі й Google майже не відрізняються, тому я поєдную їх у один пункт.

 

1) Переконайтеся, що ваш трафік не залежить від сезону

 

Якщо тематика сайту сезонозалежна, й переходи знизилися приблизно однаково з усіх пошуковиків, то причини просадки трафіку можуть бути цілком природними. Але навіть коли залежність попиту від сезону неявна, виключати таку причину не можна, особливо якщо ви працюєте з сайтом недовго. Порівняйте динаміку переходів з пошуку за кілька попередніх років. Якщо спостерігаються такі ж тенденції, то особливо турбуватися не варто.

 

2) Перевірте швидкість роботи сайту й час генерації сторінок

 

За нашими спостереженнями, "гальмування" сайту через деякий час призводить до погіршення його видимості в пошуку й поступової втрати відвідуваності. Яндекс більш чутливий до швидкості сайту, ніж Google:

 

prosiv_trafic_9Якщо ваш сайт повільний, це може бути однією з основних причин проблем з трафіком.

 

3) Переконайтеся, що на вашому сайті не розміщені зовнішні посилання методом злому

 

Існують вірусні програми, які зламують сайти та встановлюють на них код біржі посилань. У скрутне становище зазвичай потрапляють хороші сайти з високими пузомірками, бо на них можна більше заробити. Про одну з таких ситуацій читайте тут.

 

4) Складіть перелік запитів, за якими сайт втратив видимість

 

Порівняйте статистику за ключовими словами й точками входу за два періоди. Я зазвичай беру останній тиждень і порівнюю його з тижнем до початку просадки.

У Яндекс.Метриці порівняти популярні ключові слова до й після просадки можна за допомогою конструктора звітів. Налаштування для порівняння вказані на скріншоті:

 

prosiv_trafic_10Таким чином можна визначити, за якими запитами стало менше переходів і за якими словами сайт припинили знаходити взагалі. Наприклад, у цього інтернет-магазину переліки запитів до й після падіння відвідуваності значно відрізняються:

 

prosiv_trafic_11Маючи перелік запитів, які просіли, потрібно аналізувати проблемні релевантні сторінки й шукати закономірності – можливо, вони переоптимізовані або їх структура не відповідає поточному алгоритму.

 

Примітка: порівняти ключові слова до й після просадки ви також можете, скориставшись інструментом «Аналіз трафіку» від SEOlib.

 

4) Визначте перелік розділів і сторінок, які втратили трафік

 

Якщо на сайті встановлений GoogleAnalytics, можна отримати список трафікогенеруючих сторінок з конкретного джерела за вибраний період (в Яндекс.Метриці це теж можливо, але через одне місце).

 

Крок 1. У налаштуваннях вибираємо: Джерела трафіку ->Увесь трафік ->Канали.
Крок 2. Під графіком вказуємо "Вихідний параметр" – Джерело/Засіб. Знизу з'явиться таблиця, натискаємо на пошуковик, з якого у нас просів трафік (наприклад “google/organic”).
Крок 3. Вибираємо "Допоміжний параметр": Поведінка -> Цільова сторінка.
Крок 4. Вказуємо будь-який проміжок часу до того, як трафік просів (тиждень або більше).

 

Ми отримаємо список сторінок з найвищою відвідуваністю до просадки трафіку (сторінки відсортовані в порядку зменшення відвідуваності):

 

prosiv_trafic_12Тепер потрібно вибрати такий самий відрізок часу після просадки трафіку – отримаємо перелік популярних цільових сторінок після просадки. Порівнявши ці два списки, можна виявити, за рахунок яких саме сторінок впала відвідуваність. Проаналізувавши ці сторінки, можна знайти закономірності та зрозуміти, що саме стало причиною втрати відвідувачів.

 

5) Проаналізуйте поведінкові фактори

 

ПФ мають накопичувальний ефект. Якщо будь-які глобальні зміни на сайті (дизайн, структура, контент) сильно вплинули на ПФ, то на видимості сайту у видачі це позначиться не відразу – позиції будуть змінюватися відповідно до накопичення інформації про поведінку користувачів. Якщо ПФ погіршилися, то через деякий час трафік з пошуку почне знижуватися, і за період у кілька місяців може зменшити свою частку в кілька разів (це характерно в першу чергу для Яндекса).

 

Порівняйте відсоток відмов, кількість переглянутих сторінок, час на сайті й інші найбільш очевидні показники ПФ до й після просадки трафіку. Або подивіться на динаміку зміни цих показників.

 

В одного з наших пацієнтів (інтернет-магазин) після редизайну різко зріс відсоток відмов:

 

prosiv_trafic_13Це не дивно, оскільки в новому дизайні весь перший екран займав банер рекламної акції (однаковий для всіх сторінок), і навігація по розділах стала більш примітивною. Всупереч наших попереджень, клієнт відмовився щось змінювати, оскільки на відвідуваності це відразу ніяк не позначилося. Навіть навпаки – був невеликий сплеск за рахунок новорічних свят. Але вже в лютому-березні трафік почав поступово "сповзати", поки не зменшився в два рази:

 

prosiv_trafic_14Я розглянула найпоширеніші причини зниження трафіку, які можна визначити за характерними симптомами. Але можуть бути нестандартні ситуації з менш явними симптомами, коли встановити діагноз набагато складніше.

 

Якщо ви не змогли знайти причини просідання трафіку самостійно, надсилайте URL сайту й опис ситуації на doctor@siteclinic.ua, і ми спробуємо вам допомогти.

 

Джерело: http://optimizatorsha.ru/master-classes/pochemu-prosel-trafic/

 

Автор: Олена Камська
Переклад і адаптація: Дмитро Хомицький і Аліна Дріга