Як продумати та спроектувати структуру сайту

Опубліковано: 01.10.2015 |
Автор: Володимир Столбов|
Рубріка: Юзабіліті

Структура сайту – це важливий фактор, який впливає на просування та на конверсію. Тільки за наявності зрозумілої та зручної структури пошуковий робот швидко й коректно проіндексує сайт, а користувачі знайдуть те, що їм необхідно. 

 

Розглянемо поради та правила, за якими слід проектувати структуру. 

Як оцінити попит 

1. Розподіліть свій товар або комерційні пропозиції за логічними групами. При цьому важливо, щоб розподіл був інтуїтивно зрозумілим. Наприклад: велика група товарів «Чайники», у ній можуть бути групи поменше: «Металеві чайники», «Пластикові чайники». Навіть не знаючи структуру сайту, ми за назвою бачимо, де батьківська група, а де дочірні групи, які відносяться до неї. 

 

Якщо ви не впевнені в правильності розподілу, використовуйте простий, але ефективний метод. Випишіть всі категорії своїх товарів на окремі листочки та попросіть своїх друзів, родичів і знайомих згрупувати їх так, як вони вважають правильним, також попросіть їх відповісти на питання, чи зрозуміло за назвою, який товар знаходиться в кожній групі. 

 

Відповіді приблизно 15-20 людей достатньо, щоб зрозуміти, як групувати мінімум 80% товарних пропозицій. Решту суперечливих товарів згрупуйте так, як вважаєте за потрібне, а надалі (після запуску сайту), за допомогою аналітики та проведення експериментів, ви зможете і для них вибрати оптимальну групу.

 
2. Проаналізуйте сайти конкурентів, оцініть, як розподілений товар у них. При цьому звертайте увагу не тільки на угрупування, але й на назву розділів. Дуже важливо, щоб кожна група товарів називалася зрозуміло. 

 

Оцінюючи конкурентів, не прагніть повністю скопіювати їх структуру, пам'ятайте, що в будь-якого сайту є не тільки переваги, але й недоліки. Тому критично ставтеся до структури конкурентів, особливо, якщо: 
– Каталог розбитий на велику кількість підрозділів, у кожному з яких мало товарів (3-5); 
– Навпаки – каталог поділений на кілька великих категорій без подальшого поділу на підкатегорії. 

 

Не знаєте, хто ваші конкуренти? Вигадайте або знайдіть в wordstat.yandex.ru близько 5 запитів, які найбільш повно визначають тематику вашого сайту, і подивіться, хто у видачі пошукової системи за вашим регіоном знаходиться в ТОПі за всіма або за більшістю цих запитів. 

 

Наприклад, для сайту, який торгує комп'ютерною технікою, це можуть бути запити: «купити ноутбук», «купити ігровий комп'ютер», «комп'ютерний інтернет магазин», «інтернет магазин комп'ютерної техніки» тощо. 

 

Щоб максимально точно виявити всі плюси й мінуси структури конкурентів, у процесі аналізу ставте перед собою конкретну мету, наприклад: «Знайти всі ноутбуки з діагоналлю 17 дюймів», «Підібрати ноутбук Acer» тощо. Якщо ж ви ставите перед собою абстрактні завдання, то можете пропустити важливі особливості в структурі каталогів і розділів. 

 

3. Проаналізуйте кожну категорію товарів за допомогою wordstat.yandex.ru. Оцініть, чи є попит на зазначені вами групи товарів. 

 

Наприклад, ігрові ноутбуки: 

1Імовірно, в процесі роботи з wordstat.yandex.ru ви звернете увагу, що користувачі можуть по-іншому називати ту чи іншу групу товарів (звертайте увагу на розділ «Запити, схожі на …»). 

 

Використовуйте ці терміни надалі при оптимізації. Наприклад, на скріншоті ми бачимо, що ще ігровий ноутбук часто називають «потужний ноутбук». 
Іноді назва, знайдена в підказках, точніше відображає суть, ніж обрана спочатку – це нормально, вибирайте більш релевантну і зрозумілу з них. 

Починайте проектувати структуру 

Знаючи, як шукають вашу товарну пропозицію користувачі, починайте вибудовувати структуру майбутнього сайту. 
Для наочності її можна опрацьовувати або в таблиці Excel, зробивши для кожного типу сторінок окрему колонку, або за допомогою блок-схеми: 
2(в даному випадку показана частина блок-схеми сайту, що пропонує послуги установки пластикових вікон)

 

Різниця між плануванням сайту з послугами та інтернет-магазину невелика, за винятком того, що у магазину, швидше за все, буде більше розділів.

 

1. Починайте з головної сторінки – це рекламна вітрина сайту, вона повинна характеризувати його максимально точно й лаконічно, а загальна характеристика відображатися в title, description, заголовках сторінок і її текстах. Опис вашого сайту та бізнесу може бути різним, більш-менш довгим, але ви повинні обов'язково вміти висловити суть всього однією фразою: 

 

Правильно: магазин годинників, магазин телефонів, магазин газонокосарок 
Неправильно: магазин, що займається продажем всіляких гаджетів для квартир будинків, дачних ділянок

 

Пам'ятайте: користувачі не читають багато, лаконічність – ваш товариш. 

 

2. Потім визначте, які категорії товарів або послуг будуть у вас на сайті. Не дробіть категорії більше, ніж це необхідно. Наприклад, для магазину комп'ютерної техніки досить розділити товари за видами: «ноутбуки», «роутери», «персональні комп'ютери» тощо. 

 

Неправильно робити категорії, розділяючи товари за технічними особливостями. 

 

Наприклад: «ноутбук 17 дюймів», «ноутбук 15 дюймів», «роутер з однією антеною», «роутер з двома антенами». Якщо ви будете так розділяти товар на категорії, у вас вийде дуже великий каталог, у якому складно розібратися. 

 

Виняток: якщо у вас вузька спеціалізація, наприклад, ви продаєте тільки роутери певного виробника, то можна ділити каталог за технічними ознаками. Різниця в даному випадку в тому, що на вузькотематичні сайти користувач потрапляє, чітко висловивши своє бажання (наприклад, написавши в пошуковому рядку «купити роутер Asus»). На сайт, що працює з різними типами товару, користувач може потрапити по більш загальному запиту («купити роутер»), і ми не визначимо точно, що він шукає. Він повинен з першого погляду сам виявити той розділ, який йому потрібен, а далі вже переглядати товари безпосередньо в ньому. 

 

3. Сторінки підкатегорій ділять кожний товарний напрямок. Сегментуючи товари за підкатегоріями, потрібно дотримуватися золотої середини. З одного боку, ви повинні звузити вибір користувача, щоб він не переглядав той товар, який йому не потрібен, з іншого боку, дроблення товарів по 3-5 в кожну підкатегорію також незручне.

 
Поставте себе на місце користувача – він повинен зайти в одну підкатегорію, якщо це не зовсім те, що йому потрібно, – повернутися в категорійний розділ і знову перейти в іншу підкатегорію. Це не зручно. 

 

Кращий варіант – розділити товар за досить великими, логічними підкатегоріями, а можливість додаткового дроблення передбачити за допомогою фільтрації. 
3Які параметри фільтра вибрати? Щоб дізнатися, потрібно знову-таки звернутися до: 
– Конкурентів 
– Wordstat.yandex.ru 

 

Для кожного типу товару є як мінімум 3-4 параметра, які найбільш важливі для вибору. Наприклад, для ноутбука це може бути «діагональ»: 
4– «Процесор – тип і кількість ядер»: 
5Подивившись фільтр в каталозі ноутбуків будь-якого сайту, ми бачимо, що дані параметри є: 
6 7Крім цього, присутні такі параметри, як обсяг жорсткого диска, вага, програмне забезпечення та багато іншого. 

 

Алгоритм вибору пунктів фільтрації наступний: 

  • проаналізуйте конкурентів і визначте параметри вибору товару, які є у них; 
  • самостійно подумайте, чи є ще якісь параметри, які слід використовувати; 
  • за допомогою wordstat.yandex.ru визначте, які з параметрів приорітетніше (чим більш частотний запит з даним параметром, тим він пріоритетніше). 

 

Пріоритетні параметри повинні розташовуватися на самому початку фільтру. Менш пріоритетні можуть бути «заховані» та з'являтися тільки за кліком. Наприклад: 
8Пам'ятайте, що сторінки фільтрів зручні для користувачів, але вони не можуть потрапити в індекс пошукових систем. Тому, щоб високо ранжуватися за запитами, що містять параметри вибору (наприклад, "ноутбук 17 дюймів asus"), слід створити статичні сторінки. 

 

Їх називають сторінки-теги. Батьківська категорія або підкатегорія вгорі сторінки, над фільтрами, повинна містити посилання на подібні сторінки. Анкор посилання повинен чітко давати зрозуміти, за яким принципом згрупований товар на даній сторінці. 

 

Приклад: 
9Важливо! Подібні сторінки-теги необхідно створювати тільки під актуальні запити з частотністю більше декількох десятків звернень користувачів в місяць і тільки якщо у вас для даної групи товарів достатній асортимент (більше 3-5). Спроба створювати подібні сторінки під будь-які запити, особливо якщо у вас обмежена кількість товару, може бути сприйнята як переспам. 

 

Якщо у вас є брендові товари, тобто користувач може шукати не товарну категорію, а товари певного виробника, слід зробити каталоги товарів за брендами. Сторінки брендів можуть бути зроблені не для всіх товарів, а тільки для тих, які дійсно користуються попитом (перевірте за допомогою wordstat.yandex.ru, чи шукають користувачі за назвою компанії). 

 

Батьківською для сторінок-брендів найчастіше буває сторінка категорії. Тобто користувач може перейти на підкатегорію потрібної групи товарів або вибрати усі товари потрібного виробника. 

 

Кінцевою точкою «подорожі» користувача стає, звичайно, картка товару. Часто можна зустріти твердження, що від головної сторінки до сторінки товару повинно бути не більше трьох кліків. Ми не вважаємо, що це жорстка вимога, порушувати яку не можна. Можна вважати це середнім показником, не більше. Якщо якусь з підкатегорій необхідно розбити на окремі субкатегорії, не бійтеся це робити. Головне – чітко розуміти, потрібен цей поділ чи можна обійтися без нього. 

 

Приклади такого поділу можна знайти у дуже великих магазинах або агрегаторах. 

 

Приклад логічно виправданої великої вкладеності сторінок з товарами: 

 

Prom.ua/ → Споживчі товари / → Техніка та електроніка / → Комп'ютерна техніка і ПЗ / → Принтери, сканери, БФП та комплектуючі / → Картриджі, фотобарабани / 

 

Ще раз відзначимо: збільшувати вкладеність слід тільки за необхідності. Але якщо ви проаналізували ситуацію та вирішили, що так буде краще – сміливо дійте. 

 

Отже, процес розробки структури сайту виглядає наступним чином: 

1. Розподіліть товари на логічні групи. 
2. Проаналізуйте конкурентів. 
3. Проаналізуйте статистику запитів пошукової системи. 

 

На основі наявних даних продумайте: 

– Основну структуру (головна сторінка, сторінка категорій, підкатегорій і сторінок товарів); 
– Додаткову структуру (сторінки-теги, сторінки компаній-виробників). 

 

Продумайте параметри, за якими користувачі будуть уточнювати свій пошук безпосередньо на вашому сайті, і реалізуйте їх за допомогою фільтрів. 

 

Після запуску сайту слід відстежувати поведінку ваших користувачів, яким би ретельним плануванням структури ви не займались. 

 

Звертайте увагу на: 

  • Використання відвідувачами внутрішнього пошуку на сайті. Ви зможете побачити, які запити найчастіше вводять в рядок пошуку. Це може бути сигналом, що саме ці товари в каталозі знайти складно (докладніше про звіт «Пошук по сайту» читайте тут). 
  • Кількість відмов на сторінках категорій. Звертайте увагу на категорії, які мають найвищий показник відмов. Ставте себе на місце користувачів і оцінюйте, що саме користувач хоче побачити, зайшовши на цю сторінку. 
  • Для розділів, у структурі або назві яких ви не впевнені, можна проводити експерименти. Вносьте коригування та відстежуйте, як змінилися показники проведеного часу користувачів у цьому розділі, як змінився показник відмов тощо. 

 

Оригінал статті – http://siteclinic.ru/blog/usability/struktura-sayta/