Чого бажають користувачі? Налаштування та аналіз звіту «Пошук на сайті»

Опубліковано: 20.08.2015 |
Автор: Володимир Столбов|
Рубріка: Аналітика

Часто власники сайтів кажуть: «Якби максимально точно могли зрозуміти, що хочуть користувачі, – ми б ….» Далі йдуть наполеонівські плани. 

 

Для середньостатистичного інтернет-магазину, де є внутрішній пошук на сайті, можна з високою точністю дізнатися бажання 25-30% користувачів. Йдеться про звіт Google Analytics «Пошук на сайті». Грубо кажучи, користувач приходить до вас і в рядку пошуку прямим текстом заявляє: «Я хочу ось це (пише назву продукта чи товарної групи)». Але власники сайту його частіше за все не «чують» – за власним досвідом, налаштований звіт Google Analytics для пошуку на сайті зустрічається один раз на 10-15 сайтів, і це неправильно! 

 

Пошук по сайту дуже корисний для: 

  • великих інтернет-магазинів (умовно можна позначити великий магазин – більше 300-500 товарів); 
  • різних сервісних центрів, наприклад, з ремонту чого-небудь (якщо є великий асортимент моделей і товарів); 
  • прайс-агрегаторів (тут важливість пошуку навіть не обговорюється); 
  • блогів (за великого обсягу постів користувачеві частіше легше написати, що його цікавить, ніж шукати вручну). 

 

Не потрібен пошук на сайті невеликим ресурсам: візиткам, сайтам без каталогу або з каталогом, що складається з декількох гілок. 

 

Якщо ж ваш сайт досить складний і ви впровадили внутрішній пошук, необхідно відстежувати його ефективність. 

Як налаштувати збір статистики 

Налаштувати збір статистики внутрішнього пошуку в Google Analytics дуже просто: 

 

1. Заходимо в розділ «Адміністратор» -> «Налаштування подання»: 

12. Вмикаємо відстеження та вказуємо параметр запиту: 

2Як дізнатися параметр запиту? 

 

Припустимо, при пошуку по сайту у вас такий URL: 

 

Site.ru/search/?searchstring=мотор 

 

Параметром запиту буде searchstring =

Після параметру і знаку = завжди йде ваш запит. 

 

Приклад: 
3Якщо ви ввімкнете відстеження пошуку, але не вкажете параметр запиту або вкажете його некоректно – аналітика не зможе збирати статистику. Тоді, як і у випадку відключеного відстеження пошуку на сайті, у пункті «Поведінка» -> «Пошук по сайту» -> «Використання» буде написано «Visits Without Site Search», тобто відвідування без пошуку на сайті. І вони будуть дорівнювати 100%: 

4Якщо ж ви все налаштували правильно, даний звіт (зрозуміло, після певного проміжку часу, щоб з'явився потрібний обсяг даних) виглядатиме ось так: 

5Як бачимо у наведеному прикладі (на сайті, що продає запчастини для електроніки), 43.71% всіх відвідувачів користується системою пошуку на сайті, що пояснюється великим асортиментом моделей товарів і запчастин. Користувачеві простіше вказати свою модель через пошук, ніж шукати її у великому каталозі. 
У випадку інтернет-магазинів з відносно простою структурою показники використання пошуку менше, але також досягають уже названих вище 25-30%. 

Як проаналізувати дані 

Звичайно, тільки знання про кількість людей, які використовують пошук, не дають нам переваг. Набагато важливіше, що ми маємо можливість дізнатися пошукові запити, які вводили ці користувачі. Для цього зайдіть в «Поведінка» -> «Пошук по сайту» -> »Пошукові запити»

 

У цьому звіті проаналізуйте: 

 

1. Запити з високим показником відмов, тобто відвідувач скористався пошуком, але не перейшов на жодну одну сторінку, знайдену в результаті: 
6Як бачимо у наведеному прикладі, за багатьма запитами показник відмов дорівнює 100%, що дуже погано. 

 

Високий показник виходів свідчить, що: 

 

– На вашому сайті відсутня пропозиція за даним запитом або 
– Пошук працює некоректно й не показує користувачеві, що йому потрібно: 
7Як бачимо, запит «mp-09q53su» був використаний за місяць 10 разів, тобто за останній місяць було втрачено 10 клієнтів через відсутність товару. Витративши всього кілька хвилин, ми виявили серйозний привід «підметушитись» і налагодити роботу складу або розширити асортимент, якщо товарів за запитом немає взагалі. 

 

Якщо ж ви впевнені, що за запитом у вас точно є потрібний товар, але в статистиці високий відсоток відмов – спробуйте скористатися пошуком самостійно та оцініть якість отриманої відповіді. 

 

Зайдіть на свій сайт і введіть цей запит. Проаналізуйте якість відповіді. Якщо товар, який відповідає запиту, не на першому місці – ви знайшли причину великої кількості відмов. Ситуацію потрібно виправляти, звернувшись до розробників пошуку на сайті. 

 

Зверніть увагу, що користувачі, які чітко знають модель товару, – це високо мотивовані люди, вони, швидше за все, вже готові зробити покупку. Надавши їм потрібний товар, ми отримуємо майже гарантовану транзакцію. Важливо тільки дати їм те, що потрібно. 

 

Причиною поганої роботи пошуку найчастіше є невідповідність назви товару запиту (той самий принцип, що й за глобального пошуку). 

 

Наприклад, користувачі пишуть в рядку пошуку «скляна каструля», а у відповідних товарів в назві немає слова «скляна». Зрозуміло, що товари можуть бути не знайдені. 

 

Щоб виправити це, додайте слово «скляна» в title й опис відповідного товару (принцип роботи не відрізняється від оптимізації під запити для зовнішнього пошуку). 
Хоча дуже часто пошук буває просто «глючний». Приклад: 
8Якщо ваш пошук самописний – слід звернутися до програміста для налагодження роботи даного скрипта. 

 

Якщо у вас стоїть пошук на сайті від Яндекса або Google, слід детальніше розібратися в його налаштуваннях (наприклад, для Яндекса ви можете подивитися рекомендації ось тут). 

 

2. Наявність загальних запитів (описують товарну групу або сегмент, а не конкретну модель або артикул товару). 

 

Приклад: 

 

– «Lenovo», «Xperia», «Samsung»: 
9Наявність таких запитів наштовхує нас на думку, що користувачі шукають товари та запчастини конкретного бренду. 

 

У даній ситуації, можливо, варто зробити окремі сторінки по брендам. Це буде зручно відвідувачам, а також дозволить ранжуватися в глобальному пошуку за брендовими запитами. 

 

Зрозуміло, це лише приклад. Не слід плодити сторінки під будь-який найнизькочастотніший запит. Але якщо якийсь тип запитів, як в даному випадку брендові, постійно застосовується багатьма відвідувачами, потрібно діяти. 

 

Якщо ж у вас є той чи інший розділ, але його постійно шукають через пошук, це свідчить про погану навігацію. 

 

Подумайте, наскільки зручно структуроване ваше меню. Можливо, його варто переглянути, зробити акцент на групах, для яких застосовується пошук. 
Внісши зміни до навігації, проаналізуйте, як змінилося використання внутрішнього пошуку. Якщо відвідувачі рідше пишуть назву розділу в пошуку й користуються пунктом меню – ви все зробили вірно. 

 

Таким чином, за допомогою звіту «Пошук на сайті» можна: 

  • оцінювати зручність навігації, знаходити категорії або розділи, які погано видно; 
  • оцінювати користувальницький попит і визначати, як саме варто розширювати асортимент; 
  • поліпшувати роботу пошукового алгоритму, щоб максимально задовольнити запити цільової аудиторії, яка готова здійснити покупку. 

 

Звичайно, сам рядок пошуку повинен бути добре видимим і доступним. Наприклад, розміщуйте його в шапці сайту й робіть добре помітним! 

 

Оригінал статті – http://siteclinic.ru/blog/web-analytics/poisk-po-sajtu-ga/