- (Обновлено: ) Анастасия М.
Думаю, багатьом знайома ситуація, коли матеріал написаний, ілюстрації до нього підібрані, а заголовок – той, що приверне увагу нашого читача, – ніяк не народжується в голові. Така творча криза може прийти до кого завгодно – і до досвідченого журналіста, і до талановитого копірайтера, і до завзятого блогера.
В інтернеті багато різних порад щодо написання заголовків. У даній статті розповім, над якими з них варто задуматися, і поділюся простим, але досить дієвим способом підбору заголовку до матеріалу.
Привабливо, інформативно, лаконічно – усе помірковано
Для початку давайте згадаємо основні характеристики якісного, вдалого заголовку практично до будь-якого тексту:
1) Є привабливість, оригінальність.
Незвичайні заголовки краще привертають увагу, але не завжди змушують прочитати статтю. Інформація в заголовку або її нестандартна подача може стати своєрідним “гачком”, який “зачепить” увагу читача. Але, продумуючи, яким буде цей “гачок”, дуже важливо враховувати характеристики, потреби та рівень освіти вашої аудиторії. Наприклад, якщо людина шукає відповідь на конкретне запитання, цілком ймовірно, що простий, але зрозумілий заголовок приверне її увагу більше, ніж інтригуючий і нестандартний.
Невдалий “гачок” жовтої (і не дуже) преси:
“Волочкова прилипла до сцени великого театру”, “Собака кинула виклик восьминогу-провіснику” (навряд чи адекватна людина захоче це читати)
Вдалий “гачок”:
“Акциз горілці не закуска” – гра слів, досить цікавий заголовок, який, незважаючи на свою оригінальність, розкриває і зміст статті.
2) Інформативність.
Яку б оригінальну та інтригуючу назву матеріалу ви не придумали, вона в будь-якому випадку має відображати його суть. Інакше людина може або не зацікавитися самим матеріалом (у кожного своє сприйняття), або розчаруватися, ознайомившись зі змістом (надоригінальний заголовок може затьмарити навіть хорошу статтю).
Неінформативний заголовок:
“Справу зроблено?” – до матеріалу про результати матчу з хокею між командами “Динамо” і “Трактор”. Яка справа? Чому питання? Читач зрозуміє, про що стаття, тільки прочитавши її.
Інформативний заголовок:
“Ганновер пройшов для Путіна під знаком Femen” – не самий оригінальний, але і не стандартний заголовок, проте повністю розкриває суть матеріалу.
“Через корупцію до зірок” – вдало перефразована, відома назва твору стала оригінальною назвою для матеріалу про прагнення влади колонізувати Місяць, так і не вирішивши питання корупції в космічній галузі країни.
3) Лаконічність.
Заголовок повинен бути не дуже коротким, але і не надто довгим. Його середня довжина становить 10 слів, проте є приклади вдалих заголовків, які продають, і при цьому перевищують цю норму.
Наприклад, придуманий метром реклами Девідом Огілві заголовок складався з 16 слів – “На швидкості 60 миль на годину найгучніший звук у цьому новому “Роллс-Ройсі” видає електричний годинник” – і збільшив продажі компанії на 50%.
Заголовок краще зробити довшим, якщо коротка назва негативно впливає на його інформативність.
Короткий заголовок:
“Ціни відтанули” – коротко, але досить інформативно – про можливість зростання інфляції.
Довгий заголовок:
“У Німеччині судять російських шпигунів: після вироку їх можуть обміняти на німецьких шпигунів у Росії” – у даному випадку довгий заголовок цілком доречний, він повністю розкриває зміст статті, але зацікавлена темою людина, швидше за все, її прочитає.
Отже, заголовок повинен привертати увагу читача, розкривати суть матеріалу та бути лаконічним (не містити “води”).
Безсумнівно, приблизні вимоги до цих параметрах є, проте залежно від ситуації, ви можете їх ігнорувати – головне, щоб читач зацікавився та зрозумів, про що буде йти мова.
1. Чим більше конкретики, тим краще!
Багато хто радить створювати конкретизовані заголовки такого плану:
“”Ви схуднете за 2 дні”
“1 день – і ви мільйонер”
або:
“20 способів завоювати довіру”
“50 кроків до успіху”, пояснюючи, що люди люблять цифри, і конкретика викликає більше довіри.
Найчастіше ці “100 порад” виявляються “висмоктаними з пальця”, а за “1 день” ніхто не стає мільйонером. Безліч таких спамних заголовків призвели до того, що читач втратив довіру до подібного роду матеріалів.
Тому добре подумайте, перш ніж використовувати у назві цифри – по-перше, не бажано застосовувати їх у “заїжджених” тематиках, по-друге, не підганяйте статтю під “красиве” число – залишайте реальні цифри або поміркуйте над більш привабливим заголовком.
2. Чергуйте великі та малі літери.
Щоб зробити акцент на деяких словах заголовку, часто рекомендують виділяти їх великими літерами. Звичайно, вони будуть привертати увагу, але не варто забувати про те, що текст, написаний великими літерами, сприймається гірше. Крім того, занадто велика ймовірність того, що інші слова на тлі виділених візуально загубляться, і в кінці-кінців послання, адресоване читачеві, нівелюється.
3. Використовуйте слова “безкоштовно”, “гарантовано”, “революція”, “прорив”, “приголомшливий”, “вдосконалений” і т.д.
Використання цих слів у заголовках (частіше рекламних) було актуальним кілька десятків років тому. За ці роки людина перенаситилася шаблонними висловами у рекламі, та, я впевнена, що більш точний, наближений до читача, заголовок буде набагато ефективнішим. Хоча багато хто досі рекомендує використовувати такі шаблони, ще й у поєднанні з якимось числовим уточненням, наприклад, “Стати професійним копірайтером за 7 днів абсолютно безкоштовно”.
Будьте дуже акуратними з використанням таких слів, щоб ваш заголовок не став шаблонним і не загубився серед подібних.
Тепер перейдемо до більш практичним моментів.
Перед тим, як складати заголовок:
1. Оцініть якість статті, сформулюйте її зміст 1-2 реченнями.
2. Чітко визначте, на яку аудиторію розрахований матеріал (враховуйте рівень підготовки читача, наскільки він орієнтується в темі, які терміни будуть для нього зрозумілі без роз’яснень, а які – ні).
3. Подумайте, що найбільше зацікавило вас, і чим запропонована читачеві інформація може бути корисна вам, вашій колезі, товаришу і т.д.
Слідами “мозкового штурму”
Звичайно, кожен другий чув про такий метод подолати творчий ступор як “мозковий штурм”. Ми пропонуємо використовувати саму ідею “мозкового штурму”, придумуючи заголовок до будь-якого матеріалу.
У своїй роботі ми досить часто стикаємося з тим, що для своєї або, що ще складніше, чужої статті необхідно підібрати заголовок, і нерідко така ситуація заводить у глухий кут. Я покроково розпишу дуже простий метод створення заголовку, супроводжуючи його прикладом, узятим з нашої практики. Хочу звернути вашу увагу, що використовувати всі пункти, більш того послідовно, не обов’язково. Ви можете почати відразу з найбільш зручного для вас варіанту.
Про сам приклад: до статті нашого програміста про способи захисту пошукових систем від роботів необхідно було придумати заголовок. Після того, як ми склали досить великий список можливих варіантів заголовку, зрозуміли, що жоден з них не підходить. Хочеться, щоб він, по-перше, був цікавим, по-друге, – зрозумілим та інформативним. Отже.
Вам слід чітко сформулювати одним-двома реченнями зміст та ідею вашого матеріалу і визначити 2-3 ключових слова, з якими в подальшому ви будете працювати.
Суть нашої статті ми сформулювали так:
Як пошукові системи борються з автоматизованими запитами?
Вибрані ключовi слова:
пошукова система, захист, боротися, автоматизовані запити
Поділіться з оточуючими складеними пропозиціями та ключовими словами для майбутнього заголовку, коротко розкажіть, про що стаття.
Нехай вони скажуть вам про свої асоціації, запропонують свої варіанти заголовку на основі вашої “пропозиції-змісту”.
Може бути кілька ситуацій:
– якщо ви працюєте у великій компанії, у вас є можливість поділитися своїми думками з великою кількістю людей (звичайно, якщо вони знайдуть вільну хвилинку). Як не крути, асоціації у кожного свої, і ви отримаєте хорошу основу для роздумів, а, можливо, відразу знайдете потрібне рішення.
– ви працюєте віддалено, але у вас є можливість порадитися з близькими. Скористайтеся цим – навіть 2-3 варіанти відповіді зможуть наштовхнути вас на потрібну думку або поповнять ваш підготовлений список ключових слів.
Порадившись із кількома колегами, ми поповнили свій список ключових слів: парсинг, антибот, захист серверів, капча
Узяли на замітку питання “Про які пошукові системи йде мова?”
Матеріал містив огляд пошукових систем Рунету – це уточнення добре вписувалося у майбутній заголовок.
І отримали цікавий варіант заголовку, на жаль, орієнтований на більш вузьку тематику про капчі – “Код да Вінчі пошукових систем. Усе про капчі”.
Якщо ви перебуваєте наодинці з комп’ютером або після міні “мозкового штурму” заголовок все одно не прийшов до вас, скористайтеся інтернетом і книгами.
Звичайно, красти чужі заголовки в жодному разі не слід, ми просто продовжуємо наш злегка адаптований метод “мозкового штурму”.
• Книги.
Першочергово, варто звернутися за допомогою до словників. Вибрані ключові слова знайдіть у синонімічному та тлумачному словниках. Синоніми або слова з визначень можуть стати частиною вашого заголовку.
Якщо у вас є час і можливість, можна переглянути заголовки відомих творів, афоризми та прислів’я, популярні вислови відомих людей (дуже часто, якщо їх вдало перефразувати, вони стають оригінальними заголовками, що привертають увагу).
• Інтернет.
У мережі частково замінити живого співрозмовника або отримати додатковий поштовх до роздумів нам допоможе пошукова система. За допомогою обраних спочатку, запропонованих вашим оточенням або знайдених у словниках ключових слів створіть пошуковий запит.
Вам доведеться переглянути понад 10 сторінок за кожним запитом, найцікавіші результати краще відкривати (у ліді або самому матеріалі теж може бути щось корисне). Переглядайте видачу за окремими ключовими словами, складеними з них реченнями – в оточенні точно знайдуться слова, які спонукають вас до створення нового заголовку.
Переглянувши синоніми до слів “захист” і “боротися”, ми звернули увагу на слово “зброя” та вирішили подивитися видачу за цим запитом. Варіант “популярна зброя в кіно” нас зацікавив. У результаті варіанти “меч самурая”, “світловий меч”, “смертельна зброя”, “досконала зброя” наштовхнули на такі варіанти заголовків:
“Меч самурая” від пошукових систем, або Як пошукові системи захищаються від парсингу?
Огляд антиботів – “смертельна зброя” пошукових систем .
Зберіть інформацію, отриману в результаті проведеної роботи, проаналізуйте, який з варіантів вам підійде найбільше, або на їх основі створіть ще один новий заголовок.
З огляду на те, що наша стаття була призначена для користувачів, які добре розуміються на темі, ми все ж таки вирішили відкинути “кіношні” заголовки та залишили більш серйозну, інформативну назва – “Чий антибот кращий? Огляд алгоритмів захисту пошукових систем Рунету від парсингу”.
Здавалося б, що складного в тому, щоб придумати заголовок? Але часто на нього йде навіть більше часу, ніж на написання самої статті. Придумати привабливу, інформативну та лаконічну назву буває дуже складно, але у більшості випадків необхідні слова знаходяться зовсім близько, варто лише пошукати та задіяти фантазію.
Бажаю вам удачі та натхнення!
Еще по теме:
- Крапка, крапка, кома: огляд частих помилок пунктуації та способи їх усунення
- Створюючи ідеальний текст: 5 сервісів на допомогу копірайтеру
- Advego VS плагіат. Як одне слово робить текст «унікальним»
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.