- (Обновлено: ) Евгений Аралов
Уявіть ситуацію. Ви замовили аудит, щоб зрозуміти причину просідання трафіку з Яндексу та усунути її. За підсумками аудиту отримали pdf-файл зі списком помилок типу:
- sitemap.xml – є;
- robots.txt – заповнений;
- на сайті дублі H1 – виправте;
- оцінка Google Page Speed - критична, потрібно виправити.
Також аналітики пропонують рекомендації на кшталт:
Усе це приправлене незрозумілими термінами та показниками з минулої епохи: тІЦ, PR. Я вже не кажу про наявність пріоритетів та плану робіт.
Проблема з трафіком не вирішена, але зате ви тепер знаєте, що у вас є robots.txt, і потрібно купити посилань за тарифом «експерт».
На жаль, така ситуація – реальність. Замовники після таких «аудитів» втрачають довіру не тільки до конкретної компанії/фахівця, але і до SEO-галузі загалом.
У зв’язку з тим, що наша компанія спеціалізується на аудиті, я взяв на себе сміливість написати пам’ятку клієнту, яка допоможе не викинути гроші на вітер під час замовлення аудиту.
Підготуйтеся – вивчіть матчастину
Розуміння предмету – важливий фактор для отримання потрібного результату. Якщо ви розбираєтеся в SEO на базовому рівні, вам буде простіше:
- оцінити компетенції підрядника;
- визначитися з цілями аудиту;
- задати потрібні питання SEO-фахівцям;
- зрозуміти, що дійсно важливо, а що ні в аудиті.
Це не означає, що потрібно бігти на курси таі витрачати роки на вивчення. Досить докладно вивчити рекомендації самих пошукових систем:
- Посібник з пошукової оптимізації для початківців від Google;
- Допомога веб-майстру від Яндексу;
- Академія для вебмайстрів Яндексу;
- доповіді з Яндекс.Вебмайстерень.
Визначтеся з цілями
Аудит – не просто оцінка стану сайту. Хороший аудит повинен бути спрямований на вирішення конкретної проблеми, поставленої замовником.
У сайту може бути двадцять п’ять недоліків, але при цьому тільки два з них будуть стосуватися тієї проблеми, яка вирішує поставлену задачу. Тоді саме цим двом недоліків повинні бути присвячені 80% звіту, і тільки 20% – огляду інших питань.
Саме тому необхідно визначитися з цілями роботи. Як і всюди, мета – відправна точка. Від неї залежить тип аудиту, його терміни та вартість.
Наведу кілька прикладів цілей і того, як буде змінюватися напрямок аудиту, залежно від них.
1. Мета – покращити індексацію сайту в Яндексі
Буде проведений технічний аудит. Потрібно аналізувати аспекти, які стосуються індексації: структура, доступність контенту для роботів, аналіз логів.
2. Мета – знайти причини зниження трафіку/позицій і підготувати рекомендації стосовно відновлення
У цьому випадку буде проведена велика експертиза з пошуку причин. Необхідно проаналізувати статистику, визначити закономірності в падінні трафіку та позицій. Зрозуміти, де саме відбулося падіння: проблеми – тільки на сайті-пацієнта чи це глобальні зміни. Оцінити сайт на технічні проблеми, санкції, провести аналіз внутрішньої та зовнішньої оптимізації.
Після отриманої інформації фахівець зможе визначити причини зниження трафіку та підготувати інструкції щодо вирішення проблеми.
Важливо! Просто написати, що зниження пов’язане з надлишком n-грам або будь-якою іншою причиною, – недостатньо. Повинні бути обґрунтування та аргументи.
Ось фрагмент аудиту, де визначена причина та наведені аргументи:
3. Мета – знайти способи збільшити трафік
Тут буде багато роботи з семантикою та статистикою по точкам входу. Важливо визначити потенціал і знайти слабкі місця: де був втрачений трафік, де його просто недостатньо, який попит був упущений.
На основі аналізу потрібно визначити та розписати стратегію нарощування трафіку. Очевидно, що шаблонним такий аудит бути не може.
4. Мета – збільшити продажі
Цей аудит буде поділений на два: SEO-аудит і юзабіліті. Перший покликаний знайти можливості для збільшення цільового трафіку, а другий – збільшення конверсії.
Такий аудит може проводитися одним SEO-спеціалістом або із залученням юзабіліті-фахівця. Сучасний оптимізатор, звичайно, повинен розбиратися в тому, як підняти продажі, але навряд чи він зможе замінити професійного юзабіліті-фахівця. Пам’ятайте про це.
Взаємодійте з підрядником
Зрозуміти, чи варто замовляти аудит у компанії, можна ще на перших етапах.
Отже, якщо ви відправили запит на аудит і вам тут же приходить вартість і термін, без огляду на проблему та сайт – не замовляйте.
Як ми з’ясували вище, кожен аудит унікальний. Щоб виконавець зрозумів, у якому напрямку рухатися, він просто зобов’язаний задати уточнюючі запитання, ознайомитися з сайтом і зробити запит на доступ до систем статистики.
Схема може виглядати так:
Клієнт звернувся до SEO-фахівця → Виконавець робить попередній аналіз → Задає уточнюючі питання → Аналізує напрямок та обсяг робіт → Готує та погоджує план робіт.
План і етап узгоджень дуже важливі. За планом ви відразу побачите напрям думки виконавця і зможете задати потрібні питання.
План робіт, як і сам аудит, повинен стосуватися мети аудиту. Якщо ви бачите у плані пункт «Аналіз посилальної маси», хоча ви звернулися з проблемою індексації, варто попросити виконавця пояснити сенс цього пункту.
Отже, на старті ви повинні отримати план аудиту, який був складений після аналізу сайту й обговорення проблеми з вами.
Далі обов’язково запитайте приклад аудиту. В хорошому звіті буде:
- вирішення проблеми: є опис причини та чіткі рекомендації.
- інформація подана у вигляді конкретного списку дій, а не загального опису помилок.
- кожна рекомендація має обґрунтування, чому погано, і що з цим робити.
Погано: У вас не присвоєний регіон у Яндекс.Вебмайстрі.
Добре: Необхідно присвоїти регіон у Яндекс.Вебмайстрі. Присвоєння регіону покращує ранжування. Якщо в конкретному регіоні за геозалежними запитами ваш основний регіон – Москва, щоб його присвоїти: [інструкція].
У кінці аудиту є висновок, у якому підводиться підсумок і присвоюється пріоритет роботам.
Ми виносимо завдання та пріоритети в окрему таблицю в Google Sheets.
Секрет успіху
Впровадження – успіх. На жаль, велика частина аудитів так і залишається на папері. Важливо розуміти, що сам по собі аудит нічого не вирішить: рекомендації потрібно впроваджувати.
Впровадження – це окрема велика тема, яка включає у себе проблеми комунікацій, виконавців і т.д.
У рамках цієї статті вам важливо зрозуміти наступне:
- впроваджувати рекомендації повинні хороші фахівці;
- починати слід з тих правок, які швидко дадуть ефект при затраті мінімальної кількості людино-годин;
- працювати слід оперативно: через 4-5 місяців рекомендації можуть бути вже неактуальними;
- перевіряти коректність впровадження повинен фахівець, який робив аудит.
Отже, щоб отримати хороший аудит, який вирішує проблему, необхідно:
- Володіти базовими знаннями в SEO чи знайти людину, яка розуміється.
- Поставити цілі аудиту.
- Оцінити, як виконавець підходить до справи. Хороший виконавець проведе попередній аналіз, поставить уточнюючі питання та складе план, який стосується справи.
- Поставити уточнюючі запитання за планом. На цьому етапі ви зможете зрозуміти, наскільки компетентний підрядник, і чи в одному напрямку ви мислите.
- Зробити запит на приклад аудиту. Дуже важливо подивитися приклад і оцінити, як виконавець підходить до справи. Хороший аудит вирішує поставлене завдання, а не «ллє воду».
- Втілити рекомендації!
Всім ТОПів!
Еще по теме:
- SEO 2016: підсумки року
- Як отримувати трафік, правильно оптимізуючи відеоконтент у YouTube-каналі – експеримент з пошуком популярних запитів
- Як зрозуміти, що ви читаєте корисну статтю. Посібник для передплатників SEO-блогів
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.