- (Обновлено: ) Евгений Аралов
Для кого: SEO-фахівцям
Рівень підготовки: початковий
У своїй роботі SEO-фахівця необхідно аналізувати велику кількість даних з різних систем статистик, тому йому важливо вміти користуватися програмою Excel.
У цій статті я покажу основні прийоми і функції, які обов’язково знадобляться під час виконання SEO-завдань.
Усі прийоми і функції будуть супроводжуватися прикладами в аспекті SEO.
1.1. Перетворення діапазону в таблицю
1.2. Поділ за колонками – як виділити розділ з URL
1.3. Фільтри – пошук Title за певними словами, пошук сторінок з 301 перенаправленням певного розділу
1.4. Умовне форматування – підсвічування запитів з трафіком вище середнього, підсвічування значень від мінімальних до максимальних, підсвічування дублів
1.5. Підсумковий рядок – приклади підрахунку підсумків
2.1. Функція ВПР (англ. VLOOKUP) – як отримати кількість відвідувачів у позицій, які перебувають у ТОП-10
2.2. Функція ЯКЩО – перевірка відповідності просуває сторінки і тієї, що знаходиться в пошуку
2.3. Функція РАХУНОК ЯКЩО – підрахунок кількості запитів в ТОП-5, ТОП 5-10 і ТОП-10-50
2.4. Об’єднання осередків – як знайти дані потрібного значення
1. Робота з таблицями
За замовчуванням дані в Excel надаються у вигляді простого діапазону. По суті, це просто набір даних, він не є таблицею як такою.
Для зручності ми рекомендуємо перетворити діапазон в таблицю. Це спрощує роботу з функціями і формулами і дозволяє автоматично підраховувати підсумки, працювати з даними таблиці незалежно від даних за її межами, створювати кілька таблиць на одному аркуші і працювати в них окремо.
1.1. Перетворення діапазону в таблицю
У стрічці навігації вибрати вкладку «Вставка» і натиснути на іконку «Таблиця».
Поставити галочку «Таблиця із заголовками» і вибрати потрібний діапазон з даними, потім натиснути «Ок».
Отримаємо таблицю такого виду:
1.2. Поділ за колонками – як виділити розділ з URL
Інструмент «Поділ за колонками», який знаходиться у вкладці «Дані», дозволяє ділити дані одного осередку на декілька колонок за обраною ознакою: за комою, пропуском, крапкою і т.д.
Застосування в SEO
Якщо сайт має структуру розділів і якщо вона відображається в URL, зручно аналізувати кожен розділ окремо.
Наприклад, у нас є вивантаження всіх URL сайту, тоді:
1. Копіюємо колонку з URL і вставляємо дані у новий аркуш
2. Виділяємо отриману колонку, натискаємо у навігаційній стрічці на «Дані» – «Текст за колонками» – «Далі»
3. У вікні ставимо галочку навпроти «Інший» і у полі ставимо слеш (/), натискаємо «Готово»
Excel розбив наші адреси на колонки.
Тут колонки «С-E» містять назви розділів. Якщо ми скопіюємо ці колонки в нашу таблицю з URL, то отримаємо групування по розділам.
Із застосуванням фільтрації буде зручно аналізувати кожен розділ окремо.
1.3. Фільтри – пошук Title за певними словами, пошук сторінок з 301 перенаправленням певного розділу
Фільтрація дозволяє швидко формувати вибірки за необхідною ознакою.
Є три способи відфільтрувати дані:
- Фільтрація за принципом простого пошуку
- Вибір значень, за якими необхідно фільтрувати дані
- Фільтрація за умовами
Застосування в SEO
Фільтрація за ознакою пошуку
Припустимо, нам необхідно отримати всі URL, в Title яких зустрічається слово «посилання». Для цього нам достатньо написати в поле пошуку стовпчика «Title» слово «посилання».
Вибір значень
У нашому файлі є дані за кодами відповідей сервера, і ми вирішили подивитися, які сторінки розділу «Blog» мають 301 редирект.
Для цього потрібно натиснути на стрілку у колонці «Група 1» і залишити галочку тільки у «Blog».
У колонці «StatusCode» вибираємо «301». У підсумку отримуємо результат:
1.4. Умовне форматування – підсвічування запитів з трафіком вище середнього, підсвічування значень від мінімальних до максимальних, підсвічування дублів
Часто для того, щоб оцінити дані, в них необхідно візуально виділити важливі відомості. Для цього в Excel є так зване умовне форматування, яке дозволяє задати даними певне форматування за обраною умовою.
Застосування в SEO
Підсвічування запитів, у яких відвідування вище середнього
Наприклад, у нас є дані трафіку за запитами, і ми хочемо виділити запити, у яких відвідування вище середнього.
«Умовне форматування» – «Правила відбору перших і останніх значень» – «Вище середнього»
Підсвічування значень від мінімального до максимального
Також при аналізі зручно використовувати «Кольорові шкали», які підсвічують мінімальні і максимальні значення у вигляді своєрідної теплової карти.
«Умовне форматування» – «Кольорові шкали»
Чим нижче значення, тим більш червоним стає колір.
Виділення дублів
У нас є список URL з Title із Screaming Frog, і ми хочемо підсвітити однакові Title.
«Умовне форматування» – «Правила виділення осередків» – «Значення, що повторюються»
Тепер при бажанні можна відфільтрувати дані за кольором.
Результат сортування:
1.5. Підсумковий рядок – приклади підрахунку підсумків
Підсумковий рядок дозволяє швидко обчислювати значення даних в таблиці. Щоб додати підсумковий рядок, необхідно клікнути по таблиці, а над головним меню стрічки вибрати «Робота з таблицями», потім поставити галочку «Підсумковий рядок».
Внизу таблиці автоматично з’явиться рядок «Підсумок» з можливістю вибору.
Застосування в SEO
Наприклад, вам потрібно дізнатися загальний трафік по всім запитам або середню позицію по розділу. Підсумковий рядок дозволяє зробити це дуже швидко.
2. Основні функції
2.1. Функція ВПР (англ. VLOOKUP) – як отримати кількість відвідувачів у позиціях, які перебувають в ТОП-10
У нас є список запитів з позиціями і дані по трафіку з Яндекс.Метрики. Ми хочемо знати, які з запитів, які перебувають в ТОПі, приносять нам трафік.
У цьому нам може допомогти спеціальна функція ВПР, яка шукає вказане значення у крайній лівій колонці таблиці і повертає значення клітинки зазначеної колонки того ж рядку.
Синтаксис функції: ВПР (значення_котре_шукаємо таблиця_в_котрій_шукаємо; номер_колонки_потрібного_значення; [інтервальний перегляд])
Застосування в SEO
1. Клікаємо по клітинці, в яку повинні підтягуватися дані по трафіку (в нашому прикладі це клітинка D3). Вставляємо формулу = ВПР(B3;$F$2:$G$12559;2;0).
Розберемо формулу:
B3 – ключове слово, яке необхідно знайти в таблиці «Трафік»;
;$F$2:$G$12559 – діапазон таблиці «Трафік». Знак «$» вставлений для закріплення діапазону, щоб при протягуванні формули він не зміщувався;
2 – друга колонка таблиці «Трафік». Саме в цій колонці знаходяться дані по трафіку;
0 – інтервальний перегляд, може приймати значення «0» (пошук точного збігу) або «1» (пошук приблизного);
2. Нам потрібен трафік запитів з ТОП-10. Відфільтруемо дані колонки «Позиції» за умовою менше або дорівнює 10.
У результаті отримуємо:
#Н/Д показує, що потрібне ключове слово в таблиці «Трафік» було знайдено – тобто по ньому немає трафіку. #Н/Д можна замінити на «0». Для цього додамо в нашу функцію ще одну: ЯКЩОПОМИЛКА (англ. IFERROR) .
Синтаксис функції: ЯКЩОПОМИЛКА (значення_що_перевіряється; значення_якщо_помилка).
У нашому випадку функція буде виглядати наступним чином: ЯКЩОПОМИЛКА(ВВР(B3;$F$2:$G$12559;2;0);0)
2.2. Функція ЯКЩО – перевірка відповідності сторінки, що просувається, і тієї, що знаходиться в пошуку
Функція «ЯКЩО» перевіряє виконання умови. За її виконання, функція повертає одне значення і інше, якщо умова не виконується.
Синтаксис функції: ЯКЩО (Умова (логічний_вираз); Значення_якщо_істіна; Значення_якщо_неправда)
Застосування в SEO
За допомогою функції «ЯКЩО» ми можемо подивитися, чи відповідає просування сторінка тій, що ранжируется у пошуку.
У нас є список URL, які ранжуються у пошуку і URL і які ми реально хочемо просувати.
В осередку «C2» додаємо функцію =ЕСЛИ(A1=B1;1;0)
Розберемо формулу:
A1=B1 – перевіряємо, чи рівний цільовий URL релевантному;
1 – виводимо «1», якщо дорівнює;
0 – виводимо «0», якщо не дорівнює.
2.3. Функція РАХУНОК ЯКЩО – підрахунок кількості запитів в ТОП-5, ТОП 5-10 і ТОП-10-50
Рахує кількість осередків, які відповідають умові.
Синтаксис функції: РАХУНОКЯКЩО (діапазон_значень; умова)
Застосування в SEO
Ця функція допоможе порахувати кількість запитів з ТОП-5, ТОП-5-10 і ТОП-10-50.
У нас є таблиця з запитами і позиціями. Підготуємо заголовки для нової таблиці, в якій у нас буде проводитися підрахунок.
Для ТОП-5 функція буде виглядати так: = РАХУНОКЯКЩО($C$3:$C$423;”<=5″),
де $C$3:$C$423; — закріплений діапазон з позиціями, «<=5» – рахувати, якщо менше або дорівнює «5».
Для ТОП-5-10, щоб обчислити, скільки запитів знаходиться в діапазоні між «5» і «10» позицією, потрібно підрахувати кількість запитів нижче «10» і відняти кількість позицій нижче «5». Функція виглядає так: =РАХУНОКЯКЩО($C$3:$C$423;”<=10″) – РАХУНОКЯКЩО($C$3:$C$423;”<5″)
Для ТОП-10-50 аналогічно: =РАХУНОКЯКЩО($C$3:$C$423;”<=50″)-РАХУНОКЯКЩО($C$3:$C$423;”<10″
2.4. Об’єднання осередків – як знайти дані потрібного значення
У роботі досить часто потрібно об’єднати декілька осередків в один. Це може знадобитися під час формування файлу на відхилення посилань в Disavow Tools або під час формування шаблонів для Title.
Є кілька способів об’єднати клітинки:
Варіант 1:
Функція «ЗЧЕПИТИ» (англ.CONCATENATE)
Синтаксис: ЗЧЕПИТИ (текст1; текст2; …)
Варіант 2:
Використання &
Синтаксис: A1&B1, тут &зчепити осередки A1 і B1
Приклад 1:
Приклад 2:
Необхідно зчепити позицію та додати в кінці речення «: ціни в СПб»
У цьому випуску ми розглянули найбільш зручні і корисні способи вирішення ряду SEO-завдань за допомогою численних можливостей Excel. Освоюйте, застосовуйте, діліться своїм досвідом.
А ми в свою чергу продовжимо писати про можливості Excel в застосуванні до SEO, щоб позбавити вас від рутини і прискорити вирішення деяких важливих завдань.
Корисні посилання:
Офіційна довідка excel
Портал з вивчення excel
Еще по теме:
- 20 можливостей Google Sheets, які дозволять заощадити час SEO-оптимізатору: функції, плагіни, макроси
- Огляд ТОП-6 парсерів сайтів
- Відстеження кліків у Google Analytics за допомогою Google Tag Manager
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.