- (Обновлено: ) Евгений Аралов
- 18 минут
- Крок 1. Вибір CMS
- Крок 2. Підготовка мобільної версії сайту
- Крок 3. Збір семантичного ядра
- Крок 4. Групування та формування структури
- Крок 5. Внутрішня оптимізація
- Крок 6. Оптимізація комерційних чинників ранжування
- Крок 7. Перевірка сайту перед публікацією
- Крок 8. Зовнішня оптимізація сайту
- Крок 9. Відстеження й аналіз результатів
Грамотна оптимізація сайту на початкових етапах вкрай важлива для успішного просування й отримання прибутку. Якщо не подбати про всі нюанси з самого початку, в подальшому це може призвести до додаткових трат. У цій статті я хочу описати кроки, які допоможуть почати самостійне просування сайту в пошукових системах. Вона буде корисна для тих, хто планує запустити або тільки запускає свій проект, але не хоче залучати сторонніх підрядників для його просування. Також ця стаття може допомогти керівнику оцінити роботу SEO-спеціалістів. За підсумками статті ви дізнаєтеся, які кроки потрібно зробити для успішного запуску проекту та його подальшого розвитку.
Крок 1. Вибір CMS
CMS (англ. Content management system) – система управління вмістом на сайті. Іншими словами, це двигун, через який ми можемо додавати та редагувати контент.
Дуже важливо, щоб CMS була гнучкою для доробок і відповідала SEO-вимогам. Основні з них:
- Задавати унікальний тег Title (важливий для просування заголовок, який враховують пошуковики під час розрахунку релевантності сторінки запиту).
- Задавати унікальний тег Description (ємний опис сторінки, який пошуковики найчастіше відображають у сніпеті; користувачі звертають увагу на яскравий і привабливий сніпет і, швидше за все, перейдуть на сайт).
- Задавати ЛЗУ (людинозрозумілі URL). Детальніше про ЛЗУ ви можете дізнатися зі статті «Яким повинен бути URL: відповідаємо на часті питання».
- Задавати теги H1-H6 (важливі для просування заголовки, які враховуються під час розрахунку релевантності; теги повинні бути унікальними в межах сайту та використовуватися лише для текстової частини).
- Задавати унікальні Alt і Title для зображень.
- Повинна бути можливість задавати унікальний текст.
- У CMS повинен бути HTML-редактор для кожної сторінки.
- Повинна бути можливість задавати rel=canonical/, <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>.
- Задавати унікальний текст хлібних крихт.
- Для інтернет-магазинів вкрай важлива функція імпорту та експорту даних. Вона допомагає пакетно вносити зміни в Title, Description та інші атрибути.
- Час відгуку сервера (Time To First Byte) до 0.5 секунд. Детальніше про час завантаження сторінок читайте в статті «Як оптимізувати швидкість завантаження сайту, щоб поліпшити позиції в Яндекс та Google».
Для сайтів послуг рекомендуємо CMS WordPress — безкоштовний двигун з великим ком’юніті та гнучким функціоналом. Відповідає всім SEO-вимогам і легкий в освоєнні.
Статті на тему в нашому блозі:
«Вибираємо CMS для створення сайту послуг»
«Хай буде SEO: 4 плагіна для оптимізації сайту на WordPress»
«Модулі для WordPress, які допоможуть підготувати сайт до просування»
Для інтернет-магазинів – хорошим варіантом також є WordPress, альтернативами можуть стати OpenCart i Magento.
Не рекомендуємо самописні двигуни. Не витрачайте гроші і час на розробку власного двигуна – не потрібно винаходити велосипед.
В жодному разі не замовляйте розробку сайту в компаніях, які використовують власну CMS. У майбутньому ви будете сильно залежати від них та їх розробки. Зазвичай у таких компаніях дуже довго здійснюють доопрацювання, а якість їх робіт знаходиться на низькому рівні. Також складно знайти розробника під чужі CMS.
Додаткові матеріали:
«Як має виглядати технічне завдання на розробку сайту – приклад»
Крок 2. Підготовка мобільної версії сайту
Сьогодні мобільного трафіку стає все більше і більше. Google зараз у першу чергу аналізує мобільну версію сайту, тому її наявність просто необхідна.
Основні рекомендації до мобільної версії сайту:
- У адаптивному дизайні використовуйте метатег <meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1″>. Це вкаже браузеру, що сторінка адаптована для екранів меншого розміру.
- Сайт повинен бути доступний для мобільних роботів пошукових систем:
Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 8_1 like Mac OS X) AppleWebKit/600.1.4 (KHTML, like Gecko) Version/8.0 Mobile/12B411 Safari/600.1.4 (compatible; YandexMobileBot/3.0; +http://yandex.com/bots). - Не можна закривати від індексування файли CSS і JavaScript.
- Вміст сторінок не повинен виходити за рамки екрану по горизонталі. Для перевірки коректності відображення можна використовувати інструмент «Перевірка оптимізації для мобільних». Він аналізує сторінку і дає рекомендації щодо виправлення помилок. Інструментом потрібно перевіряти всі типи сторінок: головну, категорії, підкатегорії, картки товару/послуги.
- Не повинно бути курсора горизонтальної прокрутки екрану. Всі елементи – зображення, кнопки, текст – повинні адаптуватися під екран смартфона.
- Не використовуйте елементи, які не відображаються на мобільних, наприклад, Flash відео.
- Краще уникати спливаючих вікон і реклами, зазвичай вони займають весь екран смартфона.
- Швидкість мобільних сторінок повинна бути максимальною. Досягти цього можна, скорочуючи скрипти, стилі, включаючи кешування браузера.
- У майбутньому перевіряти мобільну адаптивність через інструменти «Перевірка мобільних сторінок» у Яндекс.Вебмайстрі та «Зручність перегляду на мобільних пристроях» у Google Search Console.
Додаткові матеріали:
«Мобільна адаптація сайту – відповіді на питання»
Крок 3. Збір семантичного ядра
Семантичне ядро - сукупність слів і фраз, що характеризують тематику та структуру сайту. За цими запитами користувачі зможуть знайти ваш сайт через пошукову систему.
Семантика є фундаментом для успішного просування. Це добре видно, якщо уявити залучення клієнтів у SEO як воронку:
Якщо правильно зберемо семантику на початковому етапі – будемо отримувати цільовий трафік. Якщо помилимося і не зрозуміємо попит – будемо втрачати клієнтів і продажі.
Таким чином, семантичне ядро дозволяє:
- Оцінити попит користувачів на послугу чи категорію товарів.
- Побудувати правильну структуру та точно відповідати на запит користувачів.
- Контролювати видимість та ефективність робіт у подальшому.
Парадигма збору семантики виглядає наступним чином:
Формування маркерів. Маркери – загальні запити, які однозначно характеризують послугу чи групу товарів. Наприклад, ви продаєте косметику для лиця і у вас є креми та тоніки – маркерами для цих товарів будуть «креми для обличчя» та «тоніки для обличчя».
Щоб сформувати список маркерів, потрібно провести мозковий штурм і записати всі варіанти назв послуг або товарів. Потім цей список потрібно розширити синонімами.
Приклад готового списку:
Ремонт квартир
Ремонт квартир під ключ
Ремонт однокімнатної квартири
Ремонт 1 кімнатної квартири
Детальна інструкція щодо формуванню маркерних запитів у нашій статті «Основа семантичного ядра: що таке маркерні запити та як їх отримати».
Збір розширень. Після того як будуть зібрані маркерні запити, їх потрібно розширити уточненнями: ремонт квартир у москва, ціна на ремонт квартир, замовити ремонт квартир і т.д.
Цю частину роботи можна автоматизувати за допомогою Key Collector. Програма автоматично розширює маркерні запити, підтягуючи дані з різних джерел: Яндекс.Вордстат, Google Adwords, serpstat.com, megaindex.ru, пошукові підказки і т.д.
Детальні інструкції збору семантичного ядра ви знайдете в наступних статтях:
«Запис вебінару “Як створити ефективне семантичне ядро”»
«Як користуватися операторами Яндекс Wordstat»
«Як дізнатися частоту ключового запиту в Яндекс і Google»
Зібравши ключові слова та очистивши їх від сміття, можна переходити до формування структури сайту.
Крок 4. Групування та формування структури
Тепер у нас є семантичне ядро. На його основі можна будувати структуру сайту.
Спочатку потрібно згрупувати запити. Ми рекомендуємо здійснювати групування за методом подібності ТОПів, в народі його називають «кластеризація за топом». Її суть полягає в наступному: якщо в ТОП-10 за запитом 1, в ТОП-10 за запитом 2 … і в ТОП-10 за запитом N ранжируется не менше 3 однакових URLs, ці запити можна просувати на одній сторінці. Чим більше сторінок перетинається, тим ймовірніше, що запити будуть добре ранжуватися на одній сторінці. Запити, які можна просувати разом, утворюють кластер.
Це кращий варіант – ми відразу прибираємо питання, комерційний запит або інформаційний, оскільки ТОПи брехати не будуть. Навряд чи на одній сторінці буде як комерційний, так і інформаційний запит. Швидше за все, буде відразу 2 комерційних або 2 інформаційних.
Сервіси кластеризації:
У результаті ви отримаєте файл з групами:
Приклад кластеризації з just-magic.org
Тепер можна будувати структуру. Ієрархія буде будуватися від загального до конкретного – від більш загальних запитів до більш точних.
Категорія → Підкатегорія → Кінцева сторінка
Проходимо за всіма групами, відносимо їх до тієї чи іншої категорії та відразу прописуємо URL для кінцевої сторінки. У підсумку потрібно отримати файл типу:
Рекомендуємо формувати файл саме таким чином. У майбутньому така структура дозволяє будувати зведені таблиці, які добре відображають ієрархію.
Додаткові матеріали:
Під час роботи з семантикою рекомендуємо використовувати надбудову для Excel – SEO-exce. Вона вміє підсвічувати групи, генерувати URL, Title і т.д.
«Відповіді на типові запитання щодо семантичного ядра сайту»
«Проектування структури та навігації інтернет-магазину: можливі проблеми та їх вирішення».
Після того як закінчимо зі структурою, можемо переходити до внутрішньої оптимізації.
Крок 5. Внутрішня оптимізація
Успішність просування сайту в ПС безпосередньо залежить від якості внутрішньої оптимізації сайту: заголовків і метатегів, контенту, URL, Alt-тегів до зображень.
Розглянемо важливі для ранжування зони документу, які слід оптимізувати.
Метатеги
Зазвичай внутрішня оптимізація починається саме з підготовки метатегів. Спосіб їх складання залежить від розміру проекту.
Якщо у вас сайт послуг і не дуже багато сторінок, можна відразу прописувати метатеги вручну.
Якщо у вас інтернет-магазин, найкраще використовувати шаблони та вже потім доробляти вручну.
Title
Одна з найважливіших зон документу, має помітний вплив на ранжування сайту.
Основні вимоги до формування Title:
- Відображає суть сторінки.
- Містить пряме входження найбільш конкурентного ключового слова.
- Основне ключове слово знаходиться на початку Title.
- Містить всі слова із запиту (наприклад, у нас є запит «поліетиленові пакети купити оптом» – це значить, що в Title повинні міститися слова «купити», «оптом». Також часто зустрічаються різні формулювання, наприклад, «радіокеровані квадрокоптери» та «квадрокоптери на радіокеруванні»- вони обидва повинні бути включені в тег.
- Не містить зайвих слів. Наприклад, «компанія», «в магазині», «і т.д.» – це слова, які не стосуються прямо тематики, вони розмивають вагу основних ключових слів, релевантність самого Title.
- Без спаму. Title не повинен містити неприродних конструкцій: «Поліетиленові пакети купити Москва». Також не повинно бути переліку ключових фраз.
- Відрізнятися від заголовку сторінки <H1>.
- Бути унікальним для кожної сторінки.
- Приблизної довжини – близько 70-130 символів.
Title курця: Купити супергероя, фігурки супергероїв купити, фігурки героїв для дітей
Title здорової людини: Купити фігурки супергероїв для дітей у Москві – Hasbro
Description
Description може враховуватися пошуковими системами під час формування сніпету. Він не є фактором ранжування і впливає тільки на сніпет.
Рекомендації щодо написання Description:
- Рекомендована кількість символів – від 150 до 200.
- Містить усі слова з ключового запиту (включаємо їх не для того, щоб підвищити релевантність, а для того, щоб підтягувати у сніпет і у видачі було підсвічування ключових слів).
- Визначає зміст сторінки, як і Title.
- Логічний, лаконічний і закінчений, написаний нормальною людською мовою.
- Зі спецсимволами.
- Унікальний (у межах сайту).
Приклад нормального Description: Замовляйте радіокеровані вертольоти у нашому інтернет-магазині. У нас великий вибір вертольотів на радіокеруванні з камерою. ✈ Швидка доставка ✈ по Москві та Підмосков’ю, зручне самовивезення та гарантія!
Keywords
Цей метатег не впливає на ранжування, але, оскільки Яндекс пише, що meta keywords може враховуватися, – рекомендую заповнювати його, додаючи 3-5 релевантних контенту фраз, розділених між собою комами.
Додаткові матеріали:
«Правила формування title і description (відео і текст вебінару)»
«Що таке метатеги? Як правильно заповнювати метатег Title, Description, Keywords»
Тексти
Ми дійшли до самого складного в просуванні сайтів – тексти. Довгий час оптимізатори думали тільки про різні формальні метрики текстів: кількість входжень, обсяг, нудоту, значення TF/IDF і багато іншого. Текст заганяли в рамки, при цьому змістовна частина була на другому, а то і третьому місці. Такий підхід давав свої результати, але ні пошуку, ні користувачеві це не подобалося.
Зараз епоха підрахунку входжень відходить, сьогодні важливі сенс і зміст. Звичайно, входження потрібні, але не є самоціллю.
Базові рекомендації щодо написання тексту:
- Має вирішувати певне завдання. Якщо це текст для сторінки серверів, він повинен детально описувати послугу, переваги, особливості та відмінності від конкурентів. Якщо текст у каталозі, він повинен коротко донести, які товари є, які у них особливості.
- Вказуйте діапазон кількості входжень, а не жорстку кількість. Наприклад, не менше 2 і не більше 100.
- Допускайте використання словоформ. Не потрібно вимагати від копірайтера включати в текст конструкції такого типу – «купити Москва недорого».
- Не ставте рамки і за обсягом тексту. Це дозволить SEO-копірайтеру не обривати думку, якщо досягнута потрібна кількість символів, або не вигадували, що ще додати для кількості.
- Перевіряйте текст на унікальність. Це можна зробити за допомогою сервісів Etxt Антиплагіат або Advego Plagiatus.
- Рекомендуємо аналізувати текст у сервісі Главред i «Тургенєв». Перший допоможе позбутися від води, а другий оцінить ризик потрапляння під текстовий фільтр «Баден-Баден».
Додаткові матеріали:
«Як писати SEO-тексти для людей, які полюбить Яндекс?»
«Як скласти ТЗ копірайтеру, щоб стаття потрапила в ТОП без посилань?»
«Як перемогти Баден-Баден: відповіді на найбільш поширені запитання»
Внутрішня перелінковка
Внутрішня перелінковка – це простановка посилань усередині сайту з однієї сторінки на іншу.
Внутрішня перелінковка служить декільком цілям: організація зручної навігації, організація структури для кращої індексації сторінок, а також розподіл ваги (умовно – важливість).
На початковому етапі є кілька вимог:
- Будь-яка важлива сторінка доступна за два кліки від головної.
- Навігація сайтом зручна та логічна для користувачів.
Додаткові матеріали:
«Внутрішня перелінковка сайту: відповіді на найбільш поширені запитання»
Крок 6. Оптимізація комерційних чинників ранжування
Крім текстових чинників, є сенс відразу опрацювати і комерційні.
Комерційні фактори – це ряд показників, що характеризують надійність онлайн-продавця: впізнаваний бренд, асортимент, наявність представництв, рівень цін, опції оплати і т.д.
Загалом комерційні фактори – це властивості сайту, які дозволяють користувачеві легко вирішити своє завдання, а також говорять про якість сервісу вцілому.
Основними факторами можна вважати:
- наявність контактів;
- повнота асортименту;
- наявність сертифікатів, нагород і т. д .;
- відгуки;
- наявність цін на сайті;
- фільтри в інтернет-магазинах;
- детальна інформація про компанію;
- детальна інформація про доставку та оплату;
- різні варіанти для зв’язку;
- знижки та акції.
Щоб опрацювати комерційні чинники, слід аналізувати конкурентів.
Додаткові матеріали:
«Комерційні фактори ранжування Яндексу. Як стати краще за конкурентів»
Крок 7. Перевірка сайту перед публікацією
Після всіх виконаних кроків сайт майже готовий до публікації. Однак, перш ніж «згодувати» його пошуковим системам, слід усе ретельно перевірити.
Що потрібно перевірити:
- Title і метатеги прописані для кожної сторінки.
- На сайті коректно налаштований robots.txt.
- На сайті є Sitemap.xml, вона не містить помилок.
- Сайт доданий у Яндекс.Вебмайстер і Search Console.
- На сайт додані лічильники Яндекс.Метрики та Google Analytics.
- У сайту налаштована сторінка 404, вона віддає 404 код серверу.
- У сайту є мобільна версія.
- Усі важливі сторінки віддають 200 код відповіді серверу.
- Сторінки не дублюються всередині сайту.
- У картинок прописані Alt і Title.
- У сайту налаштований https.
Після ретельної перевірки можна відкривати сайт для індексації.
Додаткові матеріали:
«Що важливо перевірити, перш ніж відкривати сайт для індексації»
«Чек-лист. Перевірте свій сайт на поширені помилки оптимізації»
«Чи потрібен сайту безпечний протокол? «За» та «Проти» переїзду на https»
«Детальний посібник по файлу Sitemap»
«Атрибути Alt і Title для картинок. Відповіді на популярні питання»
«Гайд по robots.txt: створюємо, налаштовуємо, перевіряємо»
«Що на сайті потрібно закривати для індексації, навіщо і як це робити »
Крок 8. Зовнішня оптимізація сайту
Посилання продовжують враховуватися під час ранжування і в Яндексі, і в Google. У Google якісні покращення посилальної маси сайту зазвичай дають помітний ефект. У Яндексі вплив посилань не настільки помітний, тому ми зараз не рекомендуємо робити на нього акцент.
Представники обох провідних ПС говорять про те, що у сайту повинна бути природна посилальна маса. Насправді під час просування багатьох комерційних проектів не виходить розраховувати тільки на природні посилання.
Під час покупки потрібно максимально імітувати природність, щоб, з одного боку, досягти більш високих результатів, а з іншого – знизити ризики застосування до сайту понижуючих санкцій.
Не рекомендуємо купувати посилання, поки сайт повністю не проіндексується і на нього не піде перший трафік.
Спочатку краще використовувати так званий крауд-маркетинг – імітацію природного інтересу до сайту в мережі. Суть цього методу проста – потрібно знайти в мережі користувача, який цікавиться послугами, відповісти на його питання, після чого дати посилання на сторінку сайту.
Принципово важливо не плутати цей метод зі спамом у коментарях, що, на жаль, часто відбувається. Повторимося: потрібно відповісти на питання користувача і тільки потім, якщо це доречно, можна розмістити посилання.
Через три місяці можна приступати до більш активного нарощування посилань.
Джерела посилань:
- Авторитетні каталоги. Не робіть прогонів по каталогам. Шукайте тільки якісні та такі, що відвідуються.
- Сайти відгуків. Проявляйте активність на сайтах, типу irecommend.ru.
- Аналіз конкурентів. Це джерело ідей. Інструменти для аналізу: megaindex.ru, ahrefs.ru, serpstat.com
- Пошук тематичних блогів. У цьому випадку слід шукати хороші майданчики та домовлятися про розміщення посилань із їх власниками.
- PBN – приватна мережа блогів. Тут потрібно самостійно витягати мережу блогів, з яких потім будуть йти посилання. Досить ефективний, але дорогий метод.
Рекомендації щодо нарощування посилань:
- Безанкорних посилань повинно бути більше, ніж анкорних.
- Анкор-лист повинен бути різноманітним.
- Не використовуйте орендні посилання.
- Рекомендуємо звести до мінімуму і використання майданчиків із бірж вічних посилань.
- Розміщуйте посилання на тематичних ресурсах.
- Підтримуйте динаміку приросту. Кількість посилань повинна повільно, але постійно зростати.
Додаткові матеріали:
«Чек-лист із зовнішньої оптимізації сайту»
«Рекомендації щодо крауд-маркетингу: як отримувати безпечні посилання»
«Як використовувати дроп у посилальній стратегії? Інструкція щодо створення сайтів на дроп-доменах»
«Пошук довідкових донорів. Як знайти майданчики для розміщення зовнішніх посилань»
Крок 9. Відстеження та аналіз результатів
Після запуску проекту слід уважно стежити за наступними параметрами:
- Помилки у Яндекс.Вебмайстрі та Search Console. Якщо на сайті будуть виявлені критичні проблеми, з’явиться повідомлення про це.
- Динаміку індексації проекту в Яндекс.Вебмайстрі та Search Console. Зрозуміло, що кількість сторінок повинна збільшуватися. У Яндекс.Вебмайстрі в розділі «Індексація» ви знайдете багато інформації щодо індексації сайту. У новій Search Console також є докладна інформація про це.
- Зміна позицій по зібраній семантиці. Недостатньо просто відстежувати позиції, потрібно також визначити видимість по кожній групі запитів. У своїй роботі ми використовуємо такі метрики:
1. Абсолютне значення запитів у ТОП-10 / ТОП-5 (умовне позначення – TOП10).
2. Відносне значення запитів у ТОП10 / ТОП-5 (% ТОП10).
3. Абсолютне значення частоти, яка знаходиться у ТОП10 / ТОП-5 (WS-ТОП10).
4. Відносне значення частоти, яка знаходиться у ТОП-10 / ТОП-5 (WS% -ТОП10).
5. Потенційний трафік, розрахований за CTR. Можна розрахувати для кожної позиції чи взяти середній показник CTR у ТОП-10. Дізнатися розподіл CTR можна тут – «Актуальний CTR у видачі Яндексу».
Ці метрики покажуть потенціал зростання за обраними групами: категоріями, підкатегоріями, послугами і т.д.
- Зміна трафіку.
- Бізнес KPI. Трафік і позиції – це добре, але основною метою є продажі та прибуток. Дуже важливо відстежувати конверсії, вартість залученого відвідувача, ліда і т.д.
Майже вся подальша робота пов’язана з аналізом та інтерпретацією інформації, на основі якої приймаються тактичні та стратегічні рішення у всіх напрямках.
Додатковий матеріал:
«Power BI для SEO — як зручно контролювати видимість сайту»
«Чи впливає вік сайту на просування? Результати експерименту»
«Як знайти нові точки зростання пошукового трафіку»
Ми розібрали базові кроки для успішного запуску нового сайту. Щоб бути кращим у пошуку, потрібно постійно рухатися вперед, експериментувати та керуватися здоровим глуздом.
Усім ТОПів.
Еще по теме:
- Три стратегії завоювання ТОПу від західних SEO-фахівців
- Як і навіщо просувати інтернет-магазин за інформаційними запитами
- Просування нового сайту або «в інтернеті грошей немає»
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.