- (Обновлено: ) Александр Я.
- 11 минут
Вступ
Роблячи редизайн сайту, ви, звичайно ж, сподіваєтеся на поліпшення позицій, трафіку. Навряд чи хтось розраховує побачити після доопрацювань такий графік:
На практиці ситуація із втратою пошукового трафіку після редизайну або перенесення на новий движок зустрічається дуже часто, адже, по суті, ви пропонуєте пошуковикам новий сайт із великою кількістю змін. Зазвичай змінюються: код сторінок, контент і розташування блоків, структура і навігація.
Будь-які кардинальні зміни пов’язані з ризиками. Повністю виключити просідання та спрогнозувати, як пошукові системи відреагують на новий сайт, навряд чи можливо, а ось звести ризики до мінімуму можна. У цій статті ми розповімо, як це зробити.
Визначаємо основні трафікогенеруючі сторінки
Щоб не втрачати трафік, важливо розуміти, які сторінки його приносять. Розібратися з цим потрібно ще до етапу розробки. Це дозволить зрозуміти, що на сайті можна змінювати спокійно, а де потрібно постаратися бути більш консервативним і обмежити кількість змін, щоб не втратити те, що вже досягнуто.
Розглянемо кілька ситуацій.
Ви бачите, що є десяток послуг, які дають 80-90% відсотків трафіку. Відповідно, на цих сторінках бажано вносити мінімум змін. Якщо ви бачите, що основний трафік магазину дають товарні картки, покращувати їх слід більш акуратно, а от з лістингами товарів можна спокійно експериментувати, щоб зробити їх конкурентоспроможними.
Якщо ситуація неоднозначна і одну групу або тип сторінок виділити складно, можна розбити сторінки на групи за пріоритетами залежно від важливості для отримання трафіку та завдань, які вирішує сайт. Після цього визначити, де і що потрібно міняти.
Такий попередній аналіз дозволить знайти відповіді на багато важливих питань. Ось деякі з них:
- Можна міняти на сайті адреси сторінок чи варто наполягати, щоб програміст шукав шляхи зберегти їх без змін?
- Можна відмовлятися від SEO-тексту чи його потрібно залишити і не ризикувати високими результатами?
- Чи всі розділи потрібно переносити на новий сайт або від якихось малокорисних сторінок можна спокійно відмовитися?
Подивитися, які сторінки приносять найбільше трафіку, можна в Яндекс.Метриці.
Для цього перейдіть у «Звіти» -> «Сторінка входу». Оскільки нас зараз цікавить саме пошуковий трафік, виділимо його. Зробити це можна за допомогою інструментів «Сегмент» або «Візити, в яких».
Якщо сайт отримує велику кількість переходів з інших каналів, наприклад, соц. мереж або за посиланнями, їх також потрібно враховувати під час аналізу.
Щоб побачити в Метриці найбільш популярні розділи сайту, зручно використовувати деревовидний список відображення сторінок із групуванням за рівнями.
Це спосіб зручний, коли структура URL відповідає структурі сайту. В протилежному випадку ви можете використовувати лінійний список відображення сторінок входу та фільтрувати їх за характерними частинам URL. На прикладі нижче показаний пошук товарних карток, адреси яких містять «tovar-id».
Які зміни можуть вплинути на ранжування та відвідуваність сайту
Структура сайту
Будь-які незначні зміни в URL сторінок, наприклад, низьке підкреслення замість дефісу, скісна риска на кінці або зміни регістру букв вже означають для пошукового робота, що це нова адреса, нова сторінка.
Бажано постаратися уникнути зміни адрес для сторінок, що приносять сайту трафік.
Якщо уникнути повної зміни структури й адрес сторінок не можна, потрібно налаштувати 301-й редирект на нову адресу.
За умови правильного налаштування редиректів зазвичай вдається уникнути втрат, але ризики під час зміни адрес сторінок збільшуються, тому для пріоритетних сторінок їх краще не міняти.
Важливий момент:
У разі зміни адрес сторінок, потрібно обов’язково поміняти й внутрішні посилання, щоб вони вели безпосередньо на робочі сторінки без проміжних редиректів. Посилання потрібно поміняти не тільки в навігаційних блоках, але і в контенті сайту.
Метадані
Важливо перенести в нову версію сайту всі метадані та заголовки (Title, Description, H1).
Це стосується не тільки сторінок, що приносять сайту відвідувачів, але і всього сайту. Якщо в новій версії сайту у вас виявиться велика кількість сторінок з незаповненими даними, це може негативно відобразитися на оцінці якості всього проекту.
Контент
Під перенесенням контенту сторінки часто розуміють тільки копіювання тексту. Текст на сторінці, безсумнівно, важливий елемент, але це далеко не весь контент, на перенесення якого потрібно звертати увагу. Давайте розглянемо, які ще моменти важливо враховувати під час перенесення інформації:
Текст сторінок. Переносимо не тільки сам текст, а й зберігаємо його форматування (підзаголовки, списки, фото, таблиці). Переносячи зображення, не забувайте про заповнення атрибутів Alt і Title.
Кількість товарних пропозицій. На сторінках лістингів, що приносять пошуковий трафік, має виводитися приблизно така ж кількість товарних пропозицій, як і в старій версії сайту. Різке скорочення товарних пропозицій може вплинути на ранжування. Бажано зберегти і логіку відображення товарів, сортуючи їх за тим самим принципом.
Шаблонна частина сторінки. Якщо на сторінках є фільтри, сортування, блок зі схожими товарами, ці ж блоки повинні бути розміщені і в новій версії сайту.
Контактна інформація. Наявність основних контактів у шапці сайту важливе як для конверсій, так і для ранжування. Простежте, щоб інформативність у верхній частині сайту не постраждала.
Структура сторінок. Постарайтеся залишати таке ж розташування блоків на сторінці. Наприклад, якщо інформація про вартість і характеристики товару була у верхній частині сторінки, краще там її і залишити, а не розміщувати в кінці.
Відгуки та коментарі. Якщо на сторінці є призначений для користувача контент, його також потрібно перенести в нову версію сайту.
Ми радимо більш суворо дотримуватися рекомендацій з перенесення контенту для сторінок, які займають високі позиції за ключовими тематичними фразами. Для менш пріоритетних сторінок, за необхідності, від цих рекомендацій можна відхилятися.
Зберігаємо зовнішні посилання, що ведуть на сайт
Якщо на сайті змінюється структура або ви плануєте відмовитися від частини сторінок, є ризик втратити і частину зовнішніх посилань. Щоб уникнути цього, слід подивитися, на які сторінки вашого сайту ведуть зовнішні джерела. Отримати список зовнішніх посилань можна в Яндекс.Вебмайстрі (вкладка «Посилання» -> «Зовнішні посилання») і Google Search Console (вкладка «Пошуковий трафік» -> «Посилання на ваш сайт»). Щоб отримати більш повну картину посилальної маси сайту, рекомендуємо доповнити список даними з ahrefs.com.
Об’єднавши дані з трьох джерел, ви отримаєте список сторінок, які потрібно зберегти чи налаштувати з них 301-й редирект, щоб не втратити зовнішні посилання.
Тестова версія
Нову версію сайту спочатку потрібно викласти на тестовому домені або піддомені, який закривається від індексації.
Паралельно з використанням заборони в файлі robots.txt, рекомендуємо зробити доступ до тестової версії за паролем.
По-перше, ви перестрахуетесь від випадковостей, коли файл можуть змінити чи видалити помилково.
По-друге, Google розцінює вказівки у файлі robots.txt як рекомендації, яким робот може не слідувати і сторінки вашого тестового сайту потраплять в індекс.
Використовувати закриття сайту за паролем як більш надійний спосіб, рекомендують і самі розробники Google.
Важливий нюанс:
Не потрібно переносити на тестову версію коди лічильників. Це може спотворити дані в системах аналітики сайту.
Після того, як новий сайт виклали на тестовій версії, перед вами стоїть 2 ключові завдання: перевірити правильність перенесення інформації та технічний аудит нового сайту.
Перевіряємо правильність перенесення інформації
Проскануйте стару та нову версію сайту. Це можна зробити за допомогою Screaming Frog SEO Spider або інших аналогічних інструментів. Про один із них (WildShark SEO Spider) ми писали в добірці безкоштовних інструментів у нашому блозі.
Після вивантаження даних залиште колонки з URL сторінок, метаданими та заголовками (ті дані, які вам потрібно буде перевірити).
У першу чергу слід переконатися, що всі сторінки були перенесені. Грубі помилки, коли відвалилися кілька десятків або сотня сторінок, зазвичай, видно відразу. Для більш ретельного аналізу потрібно зіставити обидва списки.
Якщо структура не змінювалася, досить впорядкувати дані старого та нового сайту з однаковими параметрами. Якщо структура змінювалася, доведеться більше попрацювати, щоб зіставити обидва списки.
На перший погляд, завдання може здатися простим. На практиці ж з’являється ряд нюансів, незначних змін, через які потрібно багато ручних втручань, перш ніж ви приведете у відповідність дані старої та нової версії сайту. Ця праця варта того – зазвичай виявляється ряд помилок, які потрібно виправити перед тим, як викладати нову версію сайту.
Після того, як дані старого і нового сайту будуть зведені в одну таблицю і правильно зіставлені, вам залишиться порівняти колонки між собою.
В Excel це можна зробити за допомогою інструменту «Умовне форматування» («Правила виділення осередків» -> «повторюються значення»).
Така ручна перевірка підійде для невеликих сайтів. Для більших проектів бажано залучати програмістів, які створять скрипт, який перевіряє дані в старій і новій версії сайту на відповідність.
Після перевірки метаданих потрібно переконатися в правильності перенесення контенту. Автоматичної перевірки не завжди достатньо, бажано також провести ручну перевірку. Зрозуміло, що повністю перевірити всі сторінки можна тільки на маленькому сайті.
Для більших проектів рекомендуємо:
- перевірити контент для різних типів сторінок. Наприклад, по 2-5 сторінок кожного типу. Зазвичай така перевірка дозволяє виявити найбільш грубі помилки;
- перевірити правильність перенесення контенту для сторінок, що приносять, за даними Метрики, найбільше трафіку.
Технічний аудит нової версії сайту
Перед запуском нового сайту потрібно провести повноцінний технічний аудит, щоб переконатися, що на ньому немає критичних помилок.
Зробити це можна за нашим SEO-чеклістом або за аналогічним списком SEO-параметрів. Вони доступні в мережі.
Перерахуємо помилки, які найчастіше зустрічаємо під час аналізу перенесення сайтів.
Не забудьте перевірити:
Правильність канонічних адрес. Для всіх сторінок сайту повинні бути прописані канонічні адреси. Переконайтеся, що канонічні адреси ведуть на основні сторінки, а не на дублі, наприклад, зі слешем на кінці «/», в той час як сторінки доступні без слешу.
Редиректи. Повинні бути збережені редиректи, присутні в поточній версії сайту.
Під час перенесення часто втрачається:
- редирект на версію з або без www;
- редирект з версії URL без слешу на кінці;
- редиректи з http на https.
Якщо на сайті налаштовувалися інші таблиці редиректів, їх також потрібно проаналізувати і, якщо вони актуальні, перенести в нову версію сайту.
Швидкість завантаження. Переконайтеся, що швидкість завантаження сторінок у новій версії сайту не вища, ніж у поточній. Сьогодні це важливий показник і проблеми зі швидкістю завантаження будуть заважати не тільки індексації, а й ранжуванню сайту.
Robots.txt. Потрібно не просто перенести файл, а попередньо перевірити актуальність усіх директив у новій версії сайту. Якщо в процесі редизайну ви також міняли систему управління, потрібно додати директиви, необхідні для нової CMS.
Заборони індексації в Search Console «Параметри URL». Як і у випадку з robots, потрібно видалити неактуальні для нового движку заборони і, якщо є необхідність, додати нові.
Мікророзмітка. Потрібно перенести мікророзмітку, яка використовувалася на старому сайті. Під час переїзду часто забувають про структуровані дані.
Працездатність усіх форм, сервісів, скриптів, що використовуються на сайті. Переконайтеся, що всі форми зв’язку, кошики, онлайн-помічник, реєстрація, пошук на сайті і т.д. правильно працюють.
Рекомендації щодо перенесення сайту
- Найкраще робити перенесення в несезон. У цьому випадку, якщо виникнуть проблеми, їх наслідки будуть не настільки відчутні.
- Не робіть перенесення напередодні вихідних. Потрібно, щоб усі співробітники, які беруть участь у перенесенні, були доступні і, за необхідності, могли швидко внести зміни.
- Завжди створюйте бекап, щоб, у разі різких просідань, можна було відкотити зміни.
- Краще не видаляйте стару версію сайту, а залиште її закриту для індексації. Це дозволить швидко порівняти версії сторінок і виявити помилки, які ви пропустили.
- Перші тижні після перенесення потрібно щодня відслідковувати відвідуваність, позиції, повідомлення про нові помилки в панелі Яндекс.Вебмайстер і Google Search Console.
- Переконайтеся, що ви перенесли на новий сайт лічильники та дані верифікації Яндексу та Google. Причиною провалу відвідуваності може бути те, що ви забули скопіювати лічильник в один із шаблонів на новому сайті.
Ще трохи порад в якості висновку
- Якщо ви лідер у своїй тематиці і стабільно займаєте топові позиції, не варто поспішати з переїздом на новий сайт. Ризики втратити позиції можна тільки скоротити, але не звести до нуля.
- Для великих проектів можна виконувати перенос поетапно, наприклад, оновити окремий піддомен або розділ сайту. Таке відпрацювання процесу переїзду також істотно знизить ризики.
- Є сенс паралельно з перенесенням робити інші доробки, тільки якщо проекту особливо нічого втрачати. У цьому випадку, дійсно, краще все зробити одним махом, щоб потім не повертатися. В протилежному випадку такі паралельні роботи не дозволять вам визначити, що саме стало причиною поліпшення чи погіршення ранжування і відвідуваності сайту.
- Редизайн сайту часто стає не менш трудомістким і складним процесом, порівняно із створенням нового проекту. Якщо ви не впевнені у своїх силах і знаннях, рекомендуємо звернутися за допомогою до фахівців, наприклад, до нас у SiteClinic або до інших SEO-аналітиків, чиїй думці ви довіряєте.
Еще по теме:
- Структура комерційного сайту та SEO
- Огляд CMS-систем. Потужний, гнучкий, безпечний Drupal
- 301, 302 або 404? Що застосовувати і в яких випадках?
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.