- (Обновлено: ) Евгений Аралов
- 6 минут
Ця інструкція складалася насамперед для замовників, які щомісяця сплачують SEO-компаніям енну суму грошей і хочуть навчитися самостійно оцінювати ефективність просування свого сайту. Але вона буде корисною і SEO-фахівцям, яким важливо розуміти, яку віддачу приносить їх робота клієнту.
Хіба недостатньо відстежувати кількість запитів в ТОП-10 або кількість трафіку?
Ні, недостатньо.
Якщо ви відстежуєте тільки кількість запитів в ТОП-10, то може виникнути ситуація, коли запитів в ТОП-10 багато, але вони настільки непопулярні, що не приносять вам трафіку.
Може бути і так: трафіку дуже багато, але він абсолютно нецільовий, та ще й кожен відвідувач занадто дорого вам обходиться.
Для оцінки віддачі від SEO потрібно спиратися на ключові показники ефективності (Key Performance Indicators, KPI).
KPI – система показників, які допомагають кількісно оцінити отримані результати роботи. Якщо говорити простою мовою, KPI – це мірило результату.
Які KPI потрібно оцінювати в SEO?
В SEO до основних KPI можна віднести наступні:
- Обсяг цільового трафіку;
- Якість залученого трафіку;
- Видимість проекту;
- Вартість відвідувача;
- Вартість конверсії;
- Повернення інвестицій.
Обсяг цільового трафіку
Цільовий трафік – кількість залученого трафіку з урахуванням сезонності, але без обліку запитів з брендом і стоп-словами.
Основна мета – більше трафіку.
Як виключити брендові і стоп-слова?
Це досить просто зробити через сегменти в Яндекс.Метриці.
Візити, в яких -> Джерела -> Останнє джерело -> Пошукові фрази
Важливо пам’ятати, що Google шифрує дані по пошуковим фразам. Щоб не враховувати брендові слова в Google, необхідно:
- Порахувати частку брендових фраз в Яндексі;
- Відняти цю частку з Google.
Як врахувати сезонність?
Щоб врахувати сезонність трафіку, потрібно вирахувати сезонні коефіцієнти. Для цього потрібно зробити наступне:
- Отримати дані про сезонність з Яндекс. Вордстат за кількома ВЧ-запитам вашої тематики;
- Розрахувати коефіцієнти згідно з інструкцією з сайту 4analytics;
Розраховані коефіцієнти сезонності
- Визначити базовий трафік. Базовий трафік – кількість відвідувачів за місяць, що йде перед початком робіт з просування;
- Застосувати коефіцієнти до базового трафіку
Різниця між базовим і фактичним трафіками і буде ефективним залученим трафіком.
Плюси: легко відстежувати, є облік сезонності і тільки цільових відвідувачів.
Мінуси: немає обліку конверсій, необхідний окремий прорахунок коефіцієнтів сезонності.
Якість цільового трафіку
У метрики «Обсяг цільового трафіку» є один суттєвий недолік – вона не відображає якості залучених відвідувачів.
Але ж може бути ситуація, коли трафік стабільний, але відвідувачі почали відвідувати лише одну сторінку, зросла кількість відмов, стало менше цільових дій і т.д.
Щоб вчасно відслідковувати такі ситуації, має сенс розбити трафік за різними якісними складовими.
Наприклад, трафік можна сегментувати наступним чином:
Неякісний – відвідувачі з відмовою;
Задовільний – були перегляди, але ніяких конверсій не вчинив;
Хороший – відвідувач зробив мікроконверсію (зайшов на цільову сторінку, поклав товар в корзину і т.д.);
Відмінний – візит з макроконверсією (продаж, дзвінок).
Така сегментація дозволить оцінити якість трафіку і вчасно відреагувати на його якісні зміни.
Основна мета – більше хорошого трафіку.
Плюси: легко налаштувати, враховує конверсії.
Мінуси: на показники впливають різні чинники: якість сайту, конкурентне середовище – не все залежить від SEO.
Як сформувати звіт за якістю трафіку?
Це досить просто робиться через сегменти Яндекс. Метрики або Google Analytics. Я детально розповів про те, як це зробити, в статті Як оцінити і поліпшити якість трафіку: 5 кроків з Google Analyticss.
Видимість
Видимість – це показник, який відображає видимість сайту за семантичним ядром.
У роботі я використовую наступні метрики:
Ці метрики застосовуються до всього сайту, груп документів, вибірки запитів, документів.
Ось як може виглядати звіт за категоріями за цими метриками:
- Абсолютне значення запитів в ТОП-10 / ТОП-5 (умовне позначення TOП10);
- Відносне значення запитів в ТОП10 / ТОП 5 (% ТОП10);
- Абсолютне значення частоти, яка знаходиться в ТОП10 / ТОП 5 (WS-ТОП10);
- Відносне значення частоти, яка знаходиться в ТОП-10 / ТОП 5 (WS% -ТОП10).
Скріншот звіту видимості за категоріями сайту
Зі звіту видно, що у категорії GIGI низька видимість (всього 17% запитів в ТОП-10), при цьому лише 6% від вордстат знаходяться в ТОП-10. Це говорить про те, що в ТОПі знаходяться НЧ-запити.
У категорії TIGI зворотна ситуація: хороша видимість (78% запитів у ТОП-10) за рахунок ВЧ/СЧ-запитів (91% від вордстат в ТОП-10).
Категорія Kerastase має середню видимість, але основна частина запитів знаходиться за межами ТОП-10.
Як сформувати звіт за такими метриками?
Найпростіший спосіб – використовувати Power BI. Це безкоштовний інструмент від Microsoft для бізнес-аналітики, що дозволяє отримувати, обробляти і візуалізувати дані з різних джерел: файлів, баз даних, різних API.
Детально про те, як сформувати звіт щодо видимості, я розповів у статті Power BI для SEO – як зручно контролювати видимість сайту.
Плюси: безпосередньо відображає ефективність роботи SEO, допомагає оцінити потенціал.
Мінуси: немає обліку сезонності, іноді не корелює з трафіком, немає прив’язки до конверсії.
Вартість відвідувача
Формула розрахунку: CPC = Бюджет просування / Кількість цільового трафіку.
СРС – вартість одного цільового відвідувача. Дозволяє зрозуміти, чи не занадто дорого коштує трафік, що притягується, чи може бути дешевше реклама в контексті і чи потрібно скорочувати бюджет на SEO.
Важливо розуміти, що на початку робіт вартість відвідувача буде вельми висока – в SEO відкладений результат і ціна зменшуються паралельно зростанню трафіку.
Плюси: можна порівнювати з іншими каналами, легко розраховується
Мінуси: немає обліку сезонності, немає обліку конверсій.
Приклад зміни ціни зі зростанням трафіку
Вартість конверсії
Формула розрахунку: CPA = Бюджет просування / Кількість конверсій.
CPA – вартість цільової дії. До цільових дій можна віднести надсилання форми, дзвінок, купівлю і т. д. Ви самі вирішуєте, що є цільовим дією.
Дуже важливий показник, оскільки він враховує конверсії і вартість трафіку, відображає рентабельність каналу.
У цього показника є один істотний мінус – складно порахувати, якщо є офлайн-конверсії (офлайн-магазин, дзвінки).
Потрібно обов’язково підключати колл-трекінг і бажано інтегрувати систему CRM.
Колл-трекінг – система обліку дзвінків, яка окремо фіксує дзвінки для кожного каналу.
CRM – система управління взаємовідносинами з клієнтами.
Плюси: враховує конверсії і рентабельність трафіку.
Мінуси: складно підрахувати при офлайн-переходи, залежить не тільки від SEO.
Повернення інвестицій
Формула розрахунку: ROI = (дохід – витрати) / витрати * 100%.
ROI – коефіцієнт повернення інвестицій, який відображає ефективність і окупність каналу.
Проблема цього KPI для агентств або приватних SEO-фахівців в тому, що не кожен клієнт готовий надавати всі дані про доходи.
Також потрібно розуміти, що на початку робіт ROI по SEO-каналу буде негативним, він почне окупатися лише через кілька місяців.
Приклад:
Бюджет = 30 000 руб.
Дохід = 67 500 руб.
ROI = 125%
Плюси: відображає рентабельність каналу, враховує витрати і конверсії.
Мінуси: часто складно отримати всі необхідні дані, залежить не тільки від SEO.
Підсумок
Ми розглянули основні показники KPI. Тепер можна оцінити ефективність SEO-каналу не тільки за кількістю запитів в ТОПі, а й за реальними фінансовими показниками.
У наступних статтях я розповім, як згрупувати всі ці показники в одному місці і отримати відмінний дашборда за допомогою Power Bi.
Приклад дашборда на Power Bi
Ми просуваємо сайти по трафіку і по позиціях. Працюємо відкрито, аргументуємо необхідність усіх дій та змін. Ми не використовуємо ризикованих методів. Більш ніж за 10 років роботи жоден з сайтів наших клієнтів не потрапив під санкції.
Необхідне просування? Надішліть заявку – ми оцінимо перспективи просування і зробимо розрахунок.
Еще по теме:
- Скасування посилання ранжирування в Яндекс. Погляд з-за бугра
- Асессорська інструкція Google: критерії оцінки якості сторінок (Частина 1)
- Чи є зв’язок Пінгвіна з Мінусинськом?
Есть вопросы?
Задайте их прямо сейчас, и мы ответим в течение 8 рабочих часов.